لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

افغانستان از اظهارات ناتو "روند صلح به رهبری افغان‎ها" استقبال کرد


حکومت افغانستان از تاکید حمایت ناتو از گفتگوی‎های صلح به رهبری افغان‎ها، استقبال کرده‎است.

حکومت افغانستان در حالی از اظهارات اخیر سرمنشی ناتو در پیوند به حمایت از گفتگوهای صلح به رهبری افغان‎ها استقبال می‎کند که اخیراً برخی مقام‎های امریکایی از روابط روسیه و طالبان نگرانی نشان داده‎اند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت همکاری و حمایت شرکای بین المللی این کشور در راستای تامین صلح نیاز مبرم است.

مینه پال: تامین صلح در کشور هدف اول حکومت افغانستان است.
مینه پال: تامین صلح در کشور هدف اول حکومت افغانستان است.

وی افزود:

"تامین صلح در کشور هدف اول حکومت افغانستان است، کمک و همکاری شرکای بین المللی ما با پروسه صلح ضروری و مهم است، ما از این اقدام و حمایت که آن را قبل از این نیز باخود داشتیم وحالا یکبار دیگر تجدید شده‎است، ستایش می‎کنیم."

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که روزگذشته ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو پس از نشست شورای روسیه و ناتو تاکید کرده که پروسه صلح در افغانستان باید به رهبری وتوسط خود افغان‎ها پیش برده شود.

این در حالیست که قرار است روسیه تا دو هفته دیگر نشستی را به اشتراک دوازده کشور به شمول افغانستان به هدف بحث روی صلح افغانستان میزبانی کند.

ناتو و امریکا در این نشست منطقه یی شرکت نخواهند داشت، طالبان گفته‎اند برای اشتراک در این نشست از سوی روسیه دعوت شده‎اند اما این خبر از جانب منابع رسمی تائید نشده‎است.

تلاش‎های روسیه برای تامین صلح در افغانستان در حالی شدت یافته که اخیراً، جنرال کرتیس اسکارپاروتی قوماندان امریکایی نیروهای ناتو در اروپا، گفته که شاهد افزایش نفوذ روسیه میان طالبان بوده‎است.

اما روسیه گفته که تماس آنان با طالبان فقط بخاطر حاضر ساختن این گروه به گفتگوهای صلح بوده‎است.

درین میان شماری از آگاهان روابط بین المللی می‎گویند ناتو و روسیه هر دو علاقمند اند تا ابتکار صلح در افغانستان را دردست داشته باشند.

نجیب محمود آگاه روابط بین المللی و استاد پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت از این دو هر کدام که این ابتکار را بدست گیرد دیگرش به حاشیه می‎رود.

ناتو و امریکا در این نشست منطقه یی شرکت نخواهند داشت.
ناتو و امریکا در این نشست منطقه یی شرکت نخواهند داشت.

اما وی گفت نیاز است تا حکومت افغانستان بحث اجماع بین المللی را مطرح کند تا همه قدرت‎ها برای حل مشکل این کشور به گونه مشترک تلاش کنند.

آقای محمود افزود:

"دولت افغانستان به عنوان یکی از ضلع‎های اساسی که صلح بالایش برنامه ریزی می‎شود، باید صدا بلند بکند و یک اجماع بین المللی را شکل بدهد تا این که روند صلح افغانستان با درنظر داشت منافع همه قدرت‎ها مطرح شود و افغانستان هم حیثیت، عزت و موقف خود را در منطقه حفظ بکند و صلح پابرجا شود، درغیر آن اگر افغانستان هر گزینه چی غرب و چی روسیه را انتخاب کند ممکن پیامد آن زیاد خوب نباشد."

ناتو یکی از متحدین عمده حکومت افغانستان است و نزدیک به سیزده هزار سرباز در این کشور دارد که ماموریت آموزش، مشاوره و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را به عهده دارند.

اینکه حکومت افغانستان برای تامین صلح در این کشور گزینه ناتو یا روسیه را انتخاب می‌کند و یا اجماع بین اللملی را فرا می‌خواند با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG