لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

وزارت زراعت: ۱۷ کانال آب در کابل، لوگر و پروان ساخته می‌شوند


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان برای تقویت زراعت در ولایات کابل، لوگر و پروان قرارداد ساخت ۱۷ کانال را با شرکت‌های خصوصی امضا کرد.

مقامات این وزارت می‌گویند که این پروژه‌ها ۱۱۹ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد و با تطبیق آن محصولات زراعتی نیز در این ولایات افزایش می‌یابد.

قدیر جواد معین مالی و اداری این وزارت روز شنبه حین امضای این قرارداد‌ها گفت:

"با تکمیل کار این پروژه‌ها که قبلاً ذکر کردم زمینه آبیاری برای ۴۴ هزار هکتار زمین زراعتی مساعد گردیده و ۴۱۲ هزار تن از آن مستفید می‌گردند این شبکه‌ها به هزینه مجموعی نزدیک به ۱۱۹ میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت زراعت تمویل می‌گردد و قرار است تا پایان سال جاری خورشیدی کار‌ اش تمام و به بهره برداری سپرده شود."

به اساس معلومات آقای جواد با آغاز کار این پروژه‌ها برای صدها تن زمینه کار نیز در ولایات کابل، لوگر و پروان مساعد می‌گردد.

به اساس معلومات مقامات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان از میان ۱۷ پروژه شش پروژه در ده سبز کابل، هفت پروژه در ولسوالی‌های چاریکار و بگرام ولایت پروان و ۴ پروژه در ولایت لوگر عملی می‌شود که با ساختن آن ۴۰ درصد ضایعات آب کاهش می‌یابد.

قدیر جواد معین مالی و اداری این وزارت همچنان افزود قرارداد شش پروژه دیگر که برای ولایات لوگر و کابل است در چند روز آینده امضا خواهد شد.

وزارت زراعت و آبیاری افغانستان می‌گوید سال گذشته ۵۴ بند و کانال‌ آب در تمام کشور ساخته شده‌اند که ۱۴۴ هزار جریب زمین را آبیاری می‌کنند.

در این نشست حاجی صاحب خان نماینده مردم لوگر در ولسی جرگه از مسئولین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و شرکت‌های خصوصی خواست که در جریان تطبیق پروژه‌ها به کیفیت آن توجه نمایند.

حاجی صاحب خان انتقاد کرد که در مناطق دور دست تطبیق پروژه‌ها معیاری و با کیفیت نبوده و باید نظارت درست از آن صورت گیرد.

وی افزود:

"از آنان خواست ما این است که از پول، پول فایده بگیرند به لحاظ خدا، با آنان که قرارداد امضا شده کیفیت کار‌ های تان را در نظر بگیرید هر کدام شما ناظر هستید و خود را نزد خدا و ملت مسئول بشمارید."

دهاقین افغان رشد زراعت کشور را وابسته به آب خوانده می‌گویند که اگر آب بیشتر باشد فعالیت‌های زراعتی آنان گسترش می‌یابد.

عبدالقهار به نمایندگی از دهاقین ولایت پروان گفت، محصولات زراعتی افغانستان در سطح جهان بی‌نظیر است و با تطبیق این نوع پروژه‌ها زراعت کشور رشد می‌کند.

وی می‌گوید بند‌ها و کانال‌های موجود در کشور کافی نیست و ساخت بندها و کانال‌ها می‌تواند افغانستان را از لحاظ زراعتی از یک کشور وارداتی به صادراتی مبدل سازد.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG