لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

دیدار اشرف غنی با مقامات آسترالیا با موجی از اعتراض‌ها همراه شد


نخستین دیدار رسمی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با مقام‌های آسترالیا با موج از اعتراض‌ها به همراه شد.

اشتراک کنندگان عمدتاً هزاره‎های افغانستان مقیم آسترالیا بودند.

برات علی باتور یکی از سازماندگان این تظاهرات در شهر کانبیرا پایتخت آسترالیا در گفت و گوی تلیفونی امروز به رادیو آزادی گفت که هزاران تن با گردهمایی در مقابل ساختمان گورنر هاوس آسترالیا درین تظاهرات اشتراک کردند.

او افزود که معترضان دو خواست اصلی داشتند:

" به اساس یک تفاهمنامۀ که میان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور قبلی افغانستان و دولت آسترالیا در سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شده بود، آنان به توافق رسیده بودند که پناهجویان افغان را به گونه اجباری به افغانستان بفرستند. از آن زمان به این سو، خیلی هم روان شده‎اند به افغانستان. خواست مردم این بود که دولت آسترالیا و رئیس جمهور غنی این تفاهمنامه را ببینند که چقدر وضعیت افغانستان مشکل ساز است مخصوصاً برای هزاره‌ها که مورد تبعیض قرار می‎گیرند."

آقای باتور گفت که خواست دیگر معترضان هم این بود:

"رفع تبعیض سیستماتیک که دیگر بس شود. هزارها یک حق شهروندی برابر می‎خواهند. دیگر با هزاره‌ها به عنوان یک شهروند درجه دو برخورد نشود، بلکه به مثل یک شهروند عادی، نه کم، نه زیاد باید با‌اش برخورد شود."

پیش ازین اعتراض‎ها، شماری دیگر از افغان‌های مقیم آسترالیا دیروز به طرفداری و استقبال از رئیس جمهور افغانستان در شهر ملبورن گردهم آمدند.

عزت الله علم عضو انجمن جوانان افغان در شهر ملبورن آسترالیا است.

او در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

" این افراد شعار می‎دادند که به افغانستان بر نمی‎گردند. تنظیم کنندگان این مظاهره به افرادی که از طریق کشتی‌ها به آسترالیا آمده‎اند، گفته بودند که داکتر صاحب غنی این جا آمده تا با حکومت آسترالیا توافق کند و آنان را به افغانستان بفرستد. فکر نمی‎کنم که غنی برای این آمده باشد."

مقام‌های حکومت افغانستان گفته‎اند که هدف اصلی سفر رئیس جمهور غنی به آسترالیا بحث در مورد مسایل امنیتی، تجارتی، اقتصادی و معادن است.

وحید ویسی سفیر افغانستان در آسترالیا در صحبت تلیفونی به رادیو آزادی گفت که بحث اخراج مهاجران اصلاً مطرح نیست.

وی افزود:

" به هیچ وجه این موضوع در اجندای بحث نیست و حتی ما بالای این موضوع اصلاً هیچ کار نکرده‎ایم. تنها یک موضوع در مورد مهاجرین است که چطور تشویق و حمایت شوند در آسترالیا. بحث که همراه با گورنر جنرال آسترالیا صورت گرفت این بود که افغان‌ها چگونه نقش مثبت داشته اند در تحول آسترالیا."

او افزود که به اساس ارقام تائید ناشده حدود شش هزار محصل افغان در آسترالیا سرگرم فراگیری دانش اند که او از آنان به عنوان سرمایه‌های افغانستان یاد کرد.

از سوی هم، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفته‎است که اشخاص که در آسترالیا مظاهره کرده‎اند، شهروند آسترالیا هستند و این موضوع ربطی به حکومت افغانستان ندارد.

رئیس جمهور غنی و هیئت همراهش ناوقت روز یکشنبه وارد کانبیرا پایتخت آسترالیا شدند و او درین سفر با صدراعظم، گورنر جنرال، مسئول استخبارات و وزیران دفاع و خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

دیدار آقای غنی از آسترالیا به روز چهارشنبه پایان می‎یابد و قرار است او سپس راهی سنگاپور و اندونیزیا شود.

XS
SM
MD
LG