لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

افغانستان می‌خواهد از تجربه آسترالیا در رشد زراعت استفاده کند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در جریان سفر رئیس جمهور غنی به آسترالیا در کنار بحث روی موضوعات مختلف، تلاش می‌شود تا از اندوخته‌ها و تجارب علمی و تخنیکی زراعتی آسترالیا، برای رشد زراعت افغانستان نیز استفاده شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، یکی از اهداف عمده سفر رئیس جمهورغنی به آسترالیا، جلب همکاری و سرمایه گذاری این‌کشور در بخش زراعت با افغانستان می‌باشد.

وی افزود:

"هدف عمده این سفر این است تا ما از آن تجارب که آسترالیا در بخش زراعت دارد استفاده اعظمی نمائیم آسترالیا را در این بخش تشویق به سرمایه گذاری با افغانستان کنیم و همچنان از مشوره‌های علمی و تخنیکی آنان استفاده کنیم."

آقای مینه پال افزود که در جریان سفر رئیس جمهور افغانستان به آسترالیا دو سند همکاری‌ دو جانبه و دراز مدت توسعه‌یی و علمی - تخنیکی در بخش معادن نیز میان مقامات هر دو کشورامضا خواهد شد.

محمد اشرف غنی شام روز یکشنبه به کانبرا پایتخت آسترالیا رسیده و قرار است امروز دوشنبه با صدراعظم آسترالیا و برخی مقام‌های دیگر آن کشور دیدار کند.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان جلب کمک‌ها و سرمایه گذاری آسترالیا در بخش زراعت را مهم خوانده می‌گوید که کوچکترین همکاری کشور‌های توسعه یافته در این زمینه می‌تواند سبب رشد زراعت افغانستان گردد.

به اساس معلومات مسئولان وزارت زراعت و مالداری، پیش از این افغانستان تفاهمنامه‌های همکاری در بخش زراعت را با کشور ازبکستان، هند، تاجکستان و برخی کشورهای دیگر امضا کرده‌است.

در همین حال برخی از متخصصین بخش زراعت به این باورند که آسترالیا یک کشور مدرن زراعتی بوده و همکاری این کشور می‎تواند در بخش توسعه زراعت، تنظیم منابع آبی، شبکه ھای آبرسانی و ظرفیت سازی در افغانستان کمک بیشتر کند.

محمد عارف سخی یکی از این کارشناسان در مورد می‌گوید:

"آسترالیاکشور پیشرفته زراعتی است سیستم خوب میکانیزه و ماشینری دارد و همچنان از نظر علمی و تحقیقاتی از ما پیشی دارند، کمک این‌کشور به نظر من تأثیر خوبی روی زراعت افغانستان خواهد داشت آسترالیا می‌تواند با افغانستان در بخش‌های انکشاف آبیاری، ظرفیت سازی و زیربنای زراعت همکاری بکند."

آقای سخی افزود که فنون زراعتی زارعین در افغانستان معیشتی و در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ساده و سنتی است.

وی سفارش کرد که حکومت افغانستان باید تلاش نماید در کنار ظرفیت سازی به همکاری کشورهای توسعه یافته سیستم‌های مدرن را برای حمل و نقل، بسته بندی و کنترول کیفیت محصولات در دسترس زارعین افغان قرار دهد، تا زراعت رشد چشمگیری داشته باشد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG