لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

پنتاگون: از ۲۰۰۱ به این سو ۲۲۴۸ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شدند


وزارت دفاع امریکا می‎گوید از سال ۲۰۰۱ به این طرف ۲۲۴۸ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند.

باوجود آنکه امریکا عساکرش را به عراق دیرتر از افغانستان فرستاد و زود آن‎ها را از عراق خارج کرد ولی شمار سربازان کشته شده امریکایی در عراق دو چند شماری بوده‎است که در افغانستان کشته شده‎اند.

وزارت دفاع امریکا می‎گوید از سال ۲۰۰۳ به این طرف ۴۵۲۰ سرباز امریکایی در عراق کشته شده‎اند.

پنتاگون در حالی شمار کشته شدگان امریکایی در عراق و افغانستان را منتشر کرده‎است که رئیس جمهور دونالد ترمپ روی پالیسی اش برای افغانستان و پاکستان غور می‎کند و می‎خواهد راه‎های را برای جلوگیری از تلفات امریکایی‎ها دریابد.

حکومت امریکا در عین حال محدویت‎های را که در بخش حل معضله افغانستان از راه نظامی موجود است درک می‎کند و به همین سبب ریکس تیلیرسن وزیر خارجه امریکا گفته‎است، هدف نهایی کشورش این است که صلح میان حکومت افغانستان و طالبان برقرار گردد.

باوجود آنکه مقامات افغان به نقش پاکستان در مسله صلح افغانستان زیاد امیدوار نیستند ولی گفته می‎شود امریکا بازهم به پاکستان رو خواهد آورد زیرا پاکستان بر طالبان نفوذ دارد و در هر پروسه صلح نقش مهم را بازی کرده می‎تواند.

در عین حال پاکستان تلاش‎های را آغاز کرده‎است تا یک بار دیگر توجه و کمک‎های ایالات متحده را جلب کند.

عزیز چودری که از دیپلوماتان مجرب و فعال پاکستانی است به تازگی به حیث سفیر پاکستان در امریکا کارش را آغاز نموده و فعالانه تماس‎های را برقرار کرده‎است.

آقای چودری در این هفته در جریان سخنرانی در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن طرح پنج نکته یی را برای حل صلح آمیز معضله افغانستان پیشکش کرد و گفت جنگ افغانستان تنها و تنها از راه مذاکره حل شده می‎تواند.

این پنج نکته ارایه شده از سوی آقای چودری عبارتند از اینکه راه حل نظامی وجود ندارد، ایجاد روابط نیک میان افغانستان و پاکستان، کنترول مناسب از سرحدات، برگشت مهاجرین و آغاز پروسه مصالحه.

ولی شماری از تحلیلگران افغان شک و تردید شانرا در مورد تلاش‎های پاکستان ابراز داشته و می‎گویند، پاکستان تنها به هدف اخذ کمک‎ها از امریکا در مورد صلح افغانستان صحبت می‎کند، ولی عملاً عقب پرده مانند گذشته از طالبان حمایت می‎کند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان ماه گذشته به کمیته خدمات نظامی سنای امریکا گفت، جنگ علیه طالبان با بنبست مواجه‎است و به اعزام چند هزار سرباز بیشتر نیاز است، تا قوای افغان بتوانند مسیر جنگ را به نفع خود تغیر بدهند.

XS
SM
MD
LG