لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

نام حکمتیار هنوز هم در فهرست سیاه امریکا، فرانسه و بریتانیا باقیست


نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تا هنوز در فهرست سیاه برخی از کشورها به شمول امریکا، باقی است.

حکومت افغانستان می‎گوید، تلاش‎ها برای بیرون ساختن نام حکمتیار از این فهرست ادامه دارد.

رئیس کمیته نظارت از تطبیق موافقتنامه صلح حکومت با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار می‎گوید، در کنار رفع تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد بر رهبر حزب اسلامی، تلاش‎ها برای رفع برخی از تحریم‎های مشابه از سوی تعدادی از کشورهای دیگر نیز ادامه دارد که نتیجه آن به زودی نهایی خواهد شد.

محمد اکرم خپلواک امروز (دوشنبه) در صحبتی با رادیو آزادی گفت، سه کشور که به طور انفرادی بر رهبر حزب اسلامی تعزیراتوضع کرده بودند، در شورای امنیت سازمان ملل متحد از رفع تحریم‎ها حمایت کردند و از این اقدام شان به حکومت افغانستان اطمینان دادند.

خپلواک: هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
خپلواک: هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آقای خپلواک افزود، تلاش‎ها برای رفع تعزیرات بر حزب اسلامی از هر جانب، از زمانی که موافقتنامه صلح امضا گردیده، آغاز شده‎اند.

وی افزود:

"ایالات متحده امریکا، فرانسه و بریتانیا این سه کشوری هستند که تعزیرات را وضع کرده‎اند و این کشورها در شواری امنیت در این مورد رای مثبت داده‎اند. اما آن‎ها در کشورهای شان طزالعمل‎های خود را دارند. روی آن کار می‎کنیم و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد."

در ششماه که موافقتنامه صلح به امضا رسیده، رفع تعزیرات بین المللی بر این حزب در جمع دیگر مسایل یکی از موضوعات عمده به شمار می‎رود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد حدود دو ماه قبل بر اساس پیشنهاد حکومت افغانستان تعزیرات بر منع سفر و دارایی‎های رهبر و اعضای حزب اسلامی را رفع کرد. اما تعزیرات انفرادی امریکا، فرانسه و بریتانیا بالای این حزب به حال خود باقی مانده‎اند.

ایالات متحده امریکا نام گلبدین حکمتیار را در سال ۲۰۰۳ میلادی در لیست تروریستان درج کرد.

وزرات امور خارجه امریکا گفت، تاکنون کدام درخواستی رسمی را از سوی حکومت افغانستان برای حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه بدست نیاورده است.

اما محمد اکرم خپلواک رئیس کمیته نظارت از تطبیق موافقتنامه می‎گوید، در این رابطه تماس‎های برقرار شده‎اند.

آقای خپلواک تائید کرد که اتحادیه اروپا کمک مالی به حکومت افغانستان را جهت تطبیق موافقتنامه صلح وعده داده‎است.

او افزود:

"برای تطبیق موافقتنامه، کمک جامعه بین المللی ضروری است. اتحادیه اروپا خوشبختانه به تقاضای ابتدایی حکومت افغانستان جواب مثبت داده و مطمینیم که این اتحادیه از برنامه و پلان‎های حکومت که برای تطبیق موافقتنامه در نظر دارد، حمایت مالی می‎کند."

روز نامه والستریت ژورنال از قول فرانز مایکل ملیبین نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان خبر داد که این اتحادیه برای تطبیق موافقتنامه از دو تا پنج ملیون دالر کمک می‎کند.

به نوشته روزنامه حکومت افغانستان از دیگر کشور های به شمول ایالات متحده امریکا نیز توقع دارد که برای عملی کردن موافقتنامه صلح این کشور را کمک کنند.

در این میان، محمد امین کریم مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی در گفتگوهای صلح با حکومت می‎گوید، امریکا باید اسم آقای حکمتیار را از فهرست سیاه حذف کند و برای پیشرفت روند تطبیق موافقتنامه صلح کمک مالی نماید.

XS
SM
MD
LG