لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

تبصره دیجیتال ژورنال در مورد تلفات ملکی در هلمند


روزنامه دیجیتال ژورنال با اشاره به تلفات افراد ملکی در جنگ جاری در افغانستان، توجه را به رویداد اخیر در ولایت هلمند معطوف ساخته، می‎نویسد که مقامات ناتو و افغان می‎گویند در مورد ادعای کشته شدن ۹ فرد ملکی در یک خانه در حومه شهر لشکرگاه تحقیق می‎کنند.

روزنامه دیجیتال ژورنال در مورد این رویداد از قول سخنگوی والی هلمند می‎نویسد که گفته‎است، نیروهای افغان و ایتلاف بین المللی روز شنبه مهماتی را منفجر ساختند که در جریان یک عملیات مشترک از نزد طالبان بدست آمده بود. در اثر انفجار این مواد، یک خانه منهدم شد که در نتیجه آن به شمول شش کودک، ۹ فرد ملکی کشته شدند.

روزنامه دیجیتال ژورنال می‎افزاید، بیل سلوین یک سخنگوی نیروهای ایتلاف بین المللی گفته‎است، برای آن‎ها گزارش‎های در مورد تلفات افراد ملکی رسیده است و در مورد آن تحقیق می‎شود.

به نوشته روزنامه "ماموریت حمایت قاطع ناتو" قبل از این نیز در مورد یک ادعای دیگر در زمینهء تلفات افراد ملکی در ولایت هلمند گفته بود که تحقیقات می‎کند، اما تا هنوز نتیجهء آن معلوم نیست.

باشندگان ولسوالی سنگین در ولایت هلمند ادعا کرده بودند که در نتیجه یک حمله هوایی نیروهای امریکایی حد اقل ۲۲ فرد ملکی در این ولسوالی کشته شده‎اند.

روزنامه دیجیتال ژورنال با اشاره به ماموریت نظامی امریکا در افغانستان می‎نویسد، در حال حاضر تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان به ۸۴۰۰ تن می‎رسد و جنرال امریکایی مسئول این ماموریت تقاضای پنج هزار عسکر اضافی دیگر را کرده‎است.

به نوشته روزنامه، گرچه ماموریت نظامی ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا در افغانستان در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی پایان یافت، ولی به نظر می‎رسد که اداره دونالد ترمپ مانند تعدادی دیگر از کشورها، حضور نظامی شان را در افغانستان نیز گسترش می‎دهد.

بانک جهانی

بانک جهانی در ویب سایت خویش در زمینه انکشاف زراعت در افغانستان از یک پروژه زراعتی در ولایت بلخ یاد آوری نموده می‎نویسد، اینک باشندگان ولسوالی خلم در ولایت بلخ می‎توانند، زمین‎های بایر شان را به زمین‎های آباد و حاصلخیز تبدیل کنند.

به نوشته ویب سایت، منفعت این پروژه به حدود ۱۴۰۰ خانواده می‎رسد که زندگی شان به زراعت و باغداری وابسته‎است، این پروژه در افزایش حاصلات زراعتی مردم این منطقه کمک می‎کند.

ویب سایت بانک جهانی می‎نویسد، این پروژه بخشی از برنامه توسعه و بازسازی کانال‎های آبیاریست که هدف آن انکشاف زراعت در مناطق مشخص و افزایش حاصلات است.

یک دهقان به نام محمد اشرف به نشریه گفته‎است، آن‎ها به خاطر تحکیم جوی‎های آبیاری منطقه شان سالانه بیش از پنجصد هزار افغانی را مصرف می‎کردند، آن‎ها با بوجی‎های پر از ریگ و دیوارهای استنادی این جوی‎ها را مستحکم می‎ساختند، ولی این‎ک با اعمار یک کانال جدید از تمام مشکلات و مصارف رهایی یافته‎اند و به گفته محمد اشرف همه دهاقین خوشحال اند.

XS
SM
MD
LG