لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

منبع: جنرالان روسی، پاکستانی و اعضای شبکه حقانی در افغانستان گزمه کرده‌اند


وزارت خارجه افغانستان می‎گوید در رابطه به چگونگی گزمه‎ها از سوی جنرالان روسی و پاکستانی در مناطق سرحدی ولایت‎های خوست، پکتیا و ننگرهار پس از تکمیل شدن تحقیقات، ابراز نظر می‎کند.

این وزارت می‎گوید پس از ملاحظه نتایج تحقیقات نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور در پیوند به چگونگی حضور جنرالان روسی، پاکستانی و اعضای شبکه حقانی در این سوی خط دیورند، ابراز نظر خواهد کرد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل در پاسخ به یک سوال رادیو آزادی گفت ابراز نظر در این مورد قبل از وقت است.

مستغنی: ابراز نظر در این مورد قبل از وقت است.
مستغنی: ابراز نظر در این مورد قبل از وقت است.

وی افزود:

"زمانی‎که جزئیات یافته‎های نهادهای امنیتی و دفاعی کشور را دریافت کنیم و بیبنیم که تحقیقات بیشتری‎که نهادهای امنیتی ما درین باره انجام داده‎اند جزئیات آن چه است، سپس پاسخی را که لازم است در این باره به شما خواهیم داشت."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که یک منبع در حکومت افغانستان که نخواسته نامی از وی برده شود به رادیو آزادی گفته که اخیرا تعدادی از جنرالان روسی، پاکستانی و اعضای شبکه حقانی در این سوی خط دیورند برای یازده روز در ولسوالی‎های گومل پکتیا، سپیره خوست و گوشته ننگرهار گزمه‎های را انجام داده‎اند.

این منبع افزوده در این جریان از جغرافیای این مناطق نقشه برداری و عکاسی صورت گرفته و در مناطق که طالبان مسلح حضور داشته‎اند به آنان مشوره‎ها و تاکتیک‎های جدید جنگی آموزش داده شده‎است.

برخی از منابع امنیتی در ولایت پکتیا هم در صحبت با رادیو آزادی حضور جنرالان روسی و مقام‎های نظامی پاکستانی را در ولسوالی‎های سپیره و موسی خیل و منطقه غلام خان ولایت خوست تائید کرده گفته‎اند که یکی از عوامل مسدود شدن راه‎ها با افغانستان از سوی پاکستان این بوده که آنان در آن زمان در برخی مناطق سرحدی می‎خواستند با جنرالان روسی برنامه‎های معلوماتی را در آن ساحات پیاده کنند.

پیش از این تاج محمد منگل یک عضو شورای ولایتی پکتیا به رادیو آزادی گفته که شواهد موثقی در دست دارد که افسران نظامی روسیه در آنسوی خط دیورند با طالبان دیده شده‎اند و به گفته وی آنان می‎خواهند در وزیرستان شمالی و در منطقه میرانشاه تاسیسات ایجاد کنند.

اردوی پاکستان اواخر هفته گذشته در مورد سفر یک هیئت روسی تحت رهبری معاون لوی درستیز قوای مسلح روسیه به مرکز وزیرستان شمالی میرانشاه خبر داد.

اما یک روز پس از آن نماینده روسیه در ناتو این نگرانی‎ها را رد کرد که روسیه به طالبان کمک می‎کند و افزود که تماس روسیه با طالبان فقط بخاطر تامین صلح و امنیت در منطقه است.

از سوی هم برخی از آگاهان روابط بین المللی می‎گویند این مسئله نشان دهنده تغییر بزرگ در دسته بندی روابط میان پاکستان و روسیه در منطقه است و نمی‎تواند پیام خوبی برای افغانستان داشته باشد.

نجیب محمود استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت اگر چنین ماموریت مشترک صورت گرفته باشد حکومت افغانستان باید برای رفع این مشکل از مجاری دیپلوماتیک تلاش کند.

روسیه تا کمتر از نیم ماه دیگر میزبان نشست چند جانبه در مورد افغانستان است.
روسیه تا کمتر از نیم ماه دیگر میزبان نشست چند جانبه در مورد افغانستان است.

او افزود:

"در صورتی که اگر روس‎ها با نظامیان پاکستانی و بخصوص با برخی گروه‎های ضد دولتی در یک ماموریت انجام وظیفه می‎کنند، نشان دهنده این است که جنگ در افغانستان دوام خواهد داشت و در درگیری‎های نظامی افغانستان پای یک کشور بزرگ دیگر هم کشیده شد و برای دولت افغانستان و بخصوص برای نیروهای بین المللی یک کار خانگی یا ماموریت جدید ایجاد می‎شود، اما افغانستان می‎تواند در صورتی‎که ثبوت در اختیار داشته باشد به مجاری بین المللی، سازمان ملل متحد و حتی رسما به دولت روسیه می‎تواند این مشکل را پیش کند."

آقای محمود افزود که امریکا به حیث همکار ستراتیژیک می‎تواند پا در میانی کند و حمایت وسیع اش را در این خصوص از افغانستان اعلام کند.

این در حالیست که قرار است روسیه در کمتر از ده روز دیگر میزبان یک اجلاس مهم به اشتراک دوازده کشور در پیوند به صلح و امنیت در افغانستان باشد.

اما نصرالله ستانکزی آگاه مسایل سیاسی افزایش فعالیت‎های روسیه در رابطه به مسایل افغانستان را نگران کننده می‎خواند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG