لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

مقامات: امنیت راه لشکرگاه- نادعلی تامین شده‌است


مقام‎ها در هلمند می‎گویند، امنیت راه لشکرگاه- نادعلی تامین شده و زندگی در محلات تحت کنترول دولت در این ولسوالی به طور عادی پیش می‎رود.

آن‎ها می‎گویند، عملیات برای بازگشاهی راه نادعلی پایان یافته و به زودی عملیات وسیع بنام خالد جهت تصفیه مناطق اطراف و مرکز ولسوالی نادعلی آغاز می‎شود. به گفتهء مقام ها هلمند بدون کمک مردم دشوار است تا امنیت را تامین کرد.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند با مقامات امنیتی یکجا راهی مرکز ولسوالی نادعلی شده و گزارشی را در این مورد تهیه کرده‎است.

کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی مرکز ولسوالی نادعلی حرکت است، جاییکه صد ها عسکر افغان تازه از یک محاصره هشت ماهه جنگجویان مخالف دولت نجات یافته‎اند.

موترهای هاموی و وسایط زرهدار حامل همکارم الیاس داعی یکجا با مل پاسوال آقانور کینتوز قوماندان امنیه هلمند و دیگر مسولان پولیس، سرک خامه تازه اعمار شده به سوی نادعلی را می‎پیمایند که از میان کشتزار‎های کوکنار می‎گذرد.

قطار نظامیان افغان
قطار نظامیان افغان

اما این سفری آرام نیست.

از یک سو، جای تنگ در کنار صندوق‎های سلاح و مهمات و از سوی دیگر، نگرانی‎ها به خاطر انفجار ماین کنار سرک، دست به هم داده آرامش سفر را از همه سرنیشنان این وسایط گرفته‎است.

کاروان نظامی راه پر از نشیب و فراز نادعلی را آهسته آهسته می‎پیماید و به پیش می‎رود.

صدای فیر و تیراندازی هنوز شنیده نمی‎شود.

این، پس از دو سال است که در راه نادعلی بالای کاروان وسایط فیر و حمله صورت نمی‎گیرد.

ولی سرنشینان موترهای هامووی اجازه ندارند، کلکین‎ها را باز و به اطراف شان نگاه کنند.

در مسیر این راه، پوسته‎های امنیتی تازه ایجاد شده و در بالای آن بیرق سه رنگ دولتی در احتزار است.

ولی دور تر از این پوسته‎ها، بیرق سفید رنگ جنگجویان طالبان نیز به مشاهده می‎رسند.

هرچند، زندگی در نزدیکی این پوسته‎ها روال عادی دارد، کودکان مصروف بازی هستند، دهاقین به کشت و آبیاری مزارع کوکنار و گندم شان ادامه می‎دهند، اما نشانه‎های از برخورد مرمی در دیوارهای اطراف سرک، از جنگ شدید در این مناطق، حکایت می‎کند.

کاروان به مرکز ولسوالی نزدیک شده می‎رود، ساختمان ولسوالی از فاصله دور دیده می‎شود که در نتیجه تیراندازی های دو طرف سوراخ، سوراخ شده، بازار بسته‎است، تنها چند محدود دوکانی که باز اند، مواد کافی ندارند.

سربازانی که در این جا هشت ماه در محاصره بودند می‎گویند که در حال حاضر طالبان مسلح مقاومت نمی‎کنند، اما همه جای را ماین فرش کرده‎اند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

هر چند، حکومت در این مورد چیزی نمی‎گوید، ولی گفته می‎شود، عملیات "میوند" که توانست راه مرکز ولسوالی نادعلی را از وجود دشمن تصفیه نماید، در همین جا پایان یافته و عملیات بنام "خالد" باقی مناطق را تصفیه می‎کند.

جنرال آقا نور کینتوز قوماندان امنیته هلمند که به منظوری دیدن از پوسته‎های تازه ایجاد شده پولیس در مسیر راه ولسوالی نادعلی با این کاروان راهی است می‎گوید، عملیات به دیگر مناطق در آینده نزدیک راه اندازی می‎شود.

وی می‎گوید:

"یگانه چیزی که آن‎ها فعلاً استفاده می‎کنند، ماین گذاری است و آن‎ها در راه‎ها، سرک‎ها، مکاتب، مراکز صحی و مساجد، ماین فرش می‎کنند. روی این دلیل است که عملیات ما به کندی پیش می‎رود. ما از مردم کمک می‎خواهیم. تا زمانی‎که مردم با ما همکاری نکنند، امنیت را تامین کرده نمی‎توانیم. مردم باید در مورد محلات مخفی آن‎ها معلومات بدهند تا ما عملیات کنیم."

هرچند، مقام‎ها از راه اندازی عملیات در روزهای نزدیک خبر می‎دهند، اما مردم محل می‎گویند، طالبان تا پایان جمع آوری محصولات کوکنار جنگ نمی‎کنند.

به گفته آن‎ها برای آغاز جنگ روزهای اندک باقی مانده‎است.

XS
SM
MD
LG