لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

مقامات تاجکستان: یک کشور خارجی شورشیان را در افغانستان تقویت می‎کند


یک افسر بلند رتبه تاجکستان گفته‎است کشورش از نا امن شدن ولایت‎های شمال و شمال‌شرقی افغانستان نگران است.

وی افزوده که یک کشور خارجی شورشیان را در شمال و شمال‌شرق افغانستان تقویت می‎کند.

هرچند این افسر اداره امنیت تاجکستان از کشور مشخصی نام نبرد اما رسانه‎ها و تحلیلگران تاجک باور دارند که هدف وی روسیه است.

نگرانی دوشنبه از نا امن شدن ولایت‎های شمال و شمال‌شرقی افغانستان که با تاجکستان هم‌مرز اند در گذشته هم مطرح شده‎است.

اما ابراز نگرانی تاجکستان از نقش احتمالی روسیه در نا امن ساختن این ولایت‎ها تازه‎است.

این مقام برجسته امنتیتی تاجکستان روز جمعه گفت "یک کشور خارجی" در تلاش است تا همکاری‎ها بین نیروهای تندرو از جمله طالبان را در شمال افغانستان بیشتر سازد.

میرعلی رازقوف افسر بلند رتبه اداره امنیت تاجکستان گفت مأموران استخباراتی یک "کشور خارجی" با گروه‌های تندرو مذهبی از جمله طالبان در افغانستان دیدار کرده است.

نگرانی دوشنبه از نا امن شدن ولایت‎های شمالشرقی افغانستان که با تاجکستان هم مرز اند در گذشته هم مطرح شده‎است.
نگرانی دوشنبه از نا امن شدن ولایت‎های شمالشرقی افغانستان که با تاجکستان هم مرز اند در گذشته هم مطرح شده‎است.

وی افزود:

"سال ۲۰۱۶ گروهی از نماینده‌گان خدمات مخصوص یکی از کشورهای خارجی به قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان غیر رسمی سفر نموده با قوماندان‎های گروهای تروریستی که در ولایت‎های بدخشان، تخار، کندز، بلخ، بغلان، سرپل جوزجان و فاریاب موقعیت دارند واخوریها گذرانده‎اند (دیدار کرده‎اند)."

وزارت داخله افغانستان درین حال از دیدار مأموران استخباراتی کدام کشور دیگر با شورشیان در شمال افغانستان ابراز بی‌خبری می‎کند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت:

"در مورد سفری که شده من جزئیات ندارم، نمی‌فهمم دقیق که برای‌تان وضاحت بدهم. اما دید ما اینست که صحبت با طالبان، با این گروه‎های تروریستی به جز ازین‎که بتواند جنگ را شعله‌ور سازد، به جز ازینکه مشکلات افغانستان را بیشتر کند، من فکر می‎کنم به سود مردم افغانستان نیست و به سود صلح و امنیت نیست. تجربه که ما داریم این شبکه‎های تروریستی به خصوص طالب‎ها به هیچ قانون و مقررات پا بند نیستند."

در همین حال میرعلی رازقوف افسر اداره امنیت تاجکستان می‎گوید که "یک کشور خارجی" حتی در انتقال جنگجویان از جنوب به شمال و شمال‌شرق افغانستان نقش دارد و می‎خواهد شمار تندروان مذهبی در ولایت‎های هم‌مرز با آسیای مرکزی افزایش یابد.

رازقوف از کشور خاصی نام نبرد اما رسانه‎ها و تحلیلگران تاجک چنین برداشت کرده‎اند که هدف رازقوف روسیه است.

مومن احمدی خبرنگار بخش تاجکستان رادیو آزادی می‎گوید:

"اشاره این مقام تاجکستان این بود که یک سازمان استخباراتی می‎خواهد گروه‎های دیگر مانند جماعت انصارالله، حرکت ترکستان، حرکت اسلامی ازبکستان را با گروه طالبان یکجا کند. یعنی وقتی اشاره به سوی طالبان است، با درنظرداشت گفته‎های قبلی مقامات غربی و اعتراف روسیه (مبنی بر ارتباطش با طالبان) برداشت این می‎شود که منظور این مقام تاجک روسیه است."

وزارت داخله افغانستان هم نمی‎خواهد در باره نقش احتمالی روسیه در نا آرامی ولایت‎های شمالی و شمال‌شرقی چیزی بگوید.

دانش: متاسفانه در همچو موارد من چیزی برای گفتن ندارم.
دانش: متاسفانه در همچو موارد من چیزی برای گفتن ندارم.

نجیب دانش گفت، درین باره چیزی برای گفتن ندارد:

"متأسفانه در همچو موارد من چیزی برای گفتن ندارم، پاسخی ندارم و معلوماتم هم درین باره تکمیل نیست تا پاسخ بدهم."

تاجکستان با ولایت‎های تخار، بدخشان، کندز و بلخ افغانستان نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

هر سه ولایت درین اواخر شاهد افزایش روز افزون فعالیت‎های گروه‎های تندرو بوده‎است.

ولایت کندز حتی دوبار به دست طالبان افتاد و حالا هم مهم‌ترین ولسوالی‎هایش در کنترول شورشیان تندرو از جمله طالبان است.

اما سؤال اینجاست از تقویت شورشیان در شمال و شمال‌شرق افغانستان، روسیه چه سودی می‎برد؟

مومن احمدی به نقل از تحلیلگران تاجک می‎گوید مسکو با این کار کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می‎کند تا از آن‎ها امتیاز بگیرد.

احمدی: مسکو با این کار کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می‎کند تا از آن‎ها امتیاز بگیرد.
احمدی: مسکو با این کار کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می‎کند تا از آن‎ها امتیاز بگیرد.

او افزود:

"روسیه می‎خواهد تاجکستان شامل اتحاد گمرکی شود که در آن قبلاً قزاقستان، قرغزستان و دیگر کشورهای نزدیک به روسیه-پسا شوروی-شامل بودند. تاجکستان با چند دلیل که این اتحاد به اقتصادش زیان‌آور است از شامل شدن به این اتحاد سرپیچی می‎کند و این کار را به درازا می‎کشد. حالا بسیاری کارشناس‎ها فکر می‎کنند که به جز آن هدف‎های بزرگی که روسیه می‎خواهد از طالبان استفاده کند یک هدفش اینست که با جمع آوردن گروه‎های تندرو مثل طالبان به کشورهای آسیای مرکزی مثل تاجکستان فشار بیاورد و آن‎ها را همیشه در حال ترس نگهدراد و (بگوید) اگر من شما را از این گروه‎ها محافظت نکنم کشور شما را به خاک و خون می‎کشاند."

روزنامه نگار افغان و تحلیلگر امور منازعه سنجر سهیل نیز نظر مشابه دارد.

وی افزود:

"با توجه به گسترش و افزایش رابطه بین ارتش پاکستان و ارتش روسیه و مانور اخیر نظامی بین ارتش روسیه و ارتش پاکستان و حضور شماری جنرالان روسیه در وزیرستان شمالی و گزارش‎های مبنی بر این‎که مقداری اسلحه، پول و امکانات به طالبان داده شده به نظر می‎رسد که روس‎ها دارند کم کم وارد یک بازی خطرناک در منطقه می‎شوند و از طریق حمایت از افراط‌گرایی مذهبی در واقع کوشش می‎کنند که هم کشورهای آسیای میانه را از طریق نا امن‌سازی افغانستان بترسانند و حضور خود شان را در آن‎جا تقویت کنند و از جانب دیگر برای امریکا و متحدانش در کل ناتو در افغانستان مشکل خلق کنند."

روسیه در گذشته این چنین برداشت‎ها را نا درست خوانده و از نا امن شدن شمال و شمال‌شرق افغانستان ابراز نگرانی کرده‎است.

مسکو هرچند می‌پذیرد که با طالبان رابطه مستقیم برقرار کرده‎است ولی می‎گوید هدفش ازین ارتباط کمک با پروسه صلح افغانستان است.

روسیه حدود ده روز بعد یک کنفرانس منطقه‌یی را در باره صلح افغانستان میزبانی خواهد کرد.

برداشت‎ها در افغانستان نیز چنین بود که روسیه توسط طالبان می‎خواهد داعش را سرکوب کند.
برداشت‎ها در افغانستان نیز چنین بود که روسیه توسط طالبان می‎خواهد داعش را سرکوب کند.

مسکو می‎گوید با میزبانی این نشست می‎خواهد پروسه صلح افغانستان را سرعت ببخشد، اما شماری از آگاهان افغان به پیامدهای نشست مسکو شک و تردید دارند.

سنجر سهیل روزنامه نگار و تحلیلگر امور منازعه می‎گوید کنفرانس مسکو بدون حضور مهره‎های اصلی برگزار می‎شود بناً نمی‎توان به پیامدهای آن خوشبین بود.

سهیل افزود:

"حل قضیۀ افغانستان بدون حضور گسترده و متوازن تمامی نیروهای قدرتمند منطقه‌یی و جهانی نا ممکن است. روس‎ها مثلاً پاکستان را دعوت می‎کنند و هند را دعوت نمی‎کنند به هیچ صورت این ابتکار نمی‎تواند به موفقیت برسد. یا عدم حضور امریکایی‎ها که ما با آن‎ها رابطه استراتژیک داریم طبیعتاً اهمیت و مؤثریت این نشست‎ها را کم می‎سازد."

در گذشته زمانی که مسکو رابطه مستقیمش با طالبان را تائید کرد کابل با واکنش تند پاسخ داد.

برداشت‎ها در افغانستان نیز چنین بود که روسیه توسط طالبان می‎خواهد داعش را سرکوب کند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان حدود یک ماه پیش در گفت‌وگوی با روزنامه تایمز آف اندیا «Times of India» گفت کشورهای منطقه برای سرکوبی داعش بهتر است با حکومت کابل همکاری کنند نه با طالبان و دیگر گروه‎های تندرو که به باور دولت افغانستان دو روی یک سکه اند.

XS
SM
MD
LG