لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

فیفا: کمیسیون مستقل انتخابات در صد روز نخست کارش ناکام بوده‌است


یافته‎های مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا (فیفا) می‌گوید که کارکرد صد روز نخست کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‎دهد که این کمیسیون برنامه درست درین مدت برای برگزاری انتخابات نداشته‎است.

فیفا می‎گوید یافته‎های این نهاد نشان می‎دهد که کمیسیون مستقل انتخابات در تهیه فهرست رأی دهنده‌گان، متوازن‌سازی مراکز رأی‌دهی، تأمین شفافیت انتخابات و حفظ استقلالیت کمیسیون نتوانسته به وعده‌هایش عمل نماید.

مسئولان این نهاد روز پنجشنبه نتایج یافته‎های شان را در مورد کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات با رسانه‎ها شریک ساخته تأکید کردند که برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها درسال جاری ممکن نیست.

محمد یوسف رشید رئیس اجرائیوی این مؤسسه روز پنجشنبه حین اعلام نتایج یافته‎های شان در خصوص صد روز نخست کار کمیسیون مستقل انتخابات این کمیسیون را متهم کرد که ماده‎های ۲۰، ۲۲ و ۳۵ قانون انتخابات را نیز نقض کرده‎است.

رشید: در عرصه اصلاحات انتخاباتی برنامه مشخص وجود دارد و نه برای برگزاری انتخابات.
رشید: در عرصه اصلاحات انتخاباتی برنامه مشخص وجود دارد و نه برای برگزاری انتخابات.

آقای رشید گفت کمیسیون مستقل انتخابات برنامه درست در خصوص انتخابات ندارد.

او افزود:

"نبود یک برنامه مدون یکی از مشکلاتیست که ما در بخش انتخابات با آن دست و گریبان هستیم نه در عرصه اصلاحات انتخاباتی برنامه مشخص وجود دارد و نه برای برگزاری انتخابات و این مسئله با عث شده که صحبت‎ها یک چیز باشد و در عمل چیز دیگر صورت گیرد کارهای که در عمل صورت می‎گیرد اجندای برگزاری انتخابات را از سال جاری بیرون می‎سازد بناً ما نمی‎توانیم مطمئن باشیم که انتخابات امسال برگزار می‎شود."

از سوی هم این مؤسسه ناظر انتخاباتی می‎گوید که اعضای این کمیسیون در کارهایشان مستقل عمل نکرده و مطابق به هدایت سران حکومت عمل می‎کنند.

مسئولان فیفا همچنان انتقاد می‎کنند که کمیسیون مذکور در سه ماه گذشته در خصوص کارهایش با نهادهای ناظر انتخابات مشوره نکرده و اطلاعات‌شان را به‌گونه درست با مردم شریک نساخته‎اند.

حکومت افغانستان چند ماه قبل به هدف اصلاح سیستم انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف اعضای سابق کمیسیون‎های انتخاباتی را عوض کرده و افراد جدید را برای این کمیسیون‎ها برگزید.

رئیس جمهور غنی پیش از این بر حمایت حکومت از این کمیسیون‎ها تأکید کرده و هر نوع مداخله از سوی حکومت و دیگر نهادها را در کار این کمیسیون غیر مجاز دانسته‎است.

درین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بر همکاری حکومت و نهادهای کمک کننده بین‌المللی با این کمیسیون تأکید دارد.

صیاد: مانه تنها مطابق پلان بلکه مطابق قانون که ما به آن مکلف بودیم آن را عملاً انجام داده ایم.
صیاد: مانه تنها مطابق پلان بلکه مطابق قانون که ما به آن مکلف بودیم آن را عملاً انجام داده ایم.

گلا جان بدیع صیاد عضو وسخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات انتقادات مؤسسه فیفا را بی‌اساس خوانده و می‎گوید که آنان کارهای شان را مطابق قانون انجام می‎دهند.

وی افزود:

"ما نه‌تنها مطابق پلان بلکه مطابق قانون که ما به آن مکلف بودیم آن را عملاً انجام داده‌ایم و با دولت اسلامی افغانستان شریک ساختیم تنها کمیسیون جهتی نیست که تصمیم نهایی را بگیرد درین جا مسئله امنیت است، مصارف انتخابات است و مسایل دیگر است که باید مدنظر گرفته شود."

درین حال مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید حکومت در برگزاری انتخابات متعهد است و تلاش‎ها برای حل مشکلات کمیسیون‎های انتخاباتی و استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات جریان دارد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG