لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

سپیدار: مواد مخدر به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم کودکان را تهدید می‌کند


حکومت افغانستان می‎گوید متأثر شدن کودکان از مواد مخدر به‌شکل مستقیم یا غیر مستقیم نگران کننده‎است.

این ریاست می‎گوید کشت، قاچاق مواد مخدر و در کنار آن معتاد شدن افغان‎ها به این پدیده نگران کننده‎است.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که کودکان به‌شکل مستقیم یا غیر مستقیم متأثر از مواد مخدر اند.

رحیمی: یکی از بحران‎های جدی کشت مواد مخدر و اعتیاد به آن است.
رحیمی: یکی از بحران‎های جدی کشت مواد مخدر و اعتیاد به آن است.

او افزود:

"یکی از بحران‎های جدی کشت مواد مخدر و اعتیاد به آن است که متأسفانه دامن‌گیر میلیون‎ها هموطن ما شده و حتی دامن‌گیر اطفال ما شده که بصورت مستقیم و غیر مستقیم از این ناحیه آسیب می‎بینند."

بر اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اکنون حدود سه و نیم میلیون افغان به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم از مواد مخدر متأثر اند که نزدیک به ۲۵۰ هزار آن را اطفال تشکیل می‎دهد.

به‌گفته مسئولان این وزارت، اکثر زنان و کودکان معتاد در مناطق دور دست افغانستان زندگی دارند و از زیان‎های آن اگاهی ندارند.

چندی پیش وزارت کار و امور اجتماعی نیز با نشر یک گزارش گفته بود که حدود شش میلیون جوان و کودک افغان به مشکلات همچو فقر، بیکاری، نا امنی، غربت و اعتیاد به مواد مخدر روبه‌رو اند.

با این همه کمیسیون مستقل حقوق بشر می‎گوید که کشت کوکنار و قاچاق آن زمینه را برای نقض حقوق بشر مساعد کرده‎است.

اطفال معتاد در یک مرکز تعلیمی در جوزجان
اطفال معتاد در یک مرکز تعلیمی در جوزجان

بلال صدیقی سخنگوی این کمسیون به رادیو آزادی گفت با وجود تلاش‎های حکومت، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در حال افزایش است و این مسئله بر وضعیت حقوق بشر بخصوص کودکان تأثیر منفی گذاشته‎است.

وی افزود:

"دولت تلاش می‎کند اما متأسفانه با گذشت هر روز کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیاد می‎شود که این مسئله بر حقوق بشری به‌خصوص کودکان تأثیر منفی گذاشته‎است."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‎گوید، اگر حکومت برای حل این مشکل اقدام نکند نسل آینده با یک سرنوشت نا معلوم روبه‌رو خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG