لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

باشندگان ارزگان: در حملات شبانه افراد ملکی هدف قرار می‌گیرند


بزرگان قومی در ارزگان می‌گویند که دولت باید بین مردم ملکی و طالبان در اینجا تفکیک نماید.

سران قومی ارزگان می‌گویند که دولت آن‌ها را از محل بود و باش شبانه محروم ساخته و آن‌ها از زندگی به سیر آمده‌اند.

ده‌ها تن از سران قومی از ترینکوت و ولسوالی‌های ارزگان به همین منظور جلسۀ را برگزار کردند تا در مورد حملات شبانه اخیر در این مناطق صحبت کنند.

به گفته آن‌ها در نتیجه حملات شبانه قوای خارجی و حملات هوایی قوای افغان و همچنان حملات توپچی، مردم ملکی آسیب جدی دیده و تلفات داده‌اند.

آن‌ها از دولت می‌خواهند که به زندگی مردم ملکی توجه جدی نماید. یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت:

" در حمله اول پدر سالخورده مرا کشتند، بعد ۵ برادر را بردند که همه در کندهار حبس می‌باشند، بار دوم آمدند در دفعه دوم شش نفر شهید دادیم. اگر در خانه بنشینم حبس می‌کنند، اگر به کوه برویم می‌کشند. اولادهایم لت و کوب می‌شوند و آزار اذیت می‌بینند. چرا با ما اینطور ظلم می‌شود."

این در حالیست که مسئولین می‌گویند، از هفته گذشته تا به حال در جریان حملات حکومت ۲۰ فرد ملکی که نصف آن‌ها زنان و اطفال بودند، کشته شدند.

مقامات امنیتی ارزگان از صحبت در این مورد خودداری می‌کنند.

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دولت وزیری قبول می‌کند که در این ولایت به افراد ملکی تلفات وارد شده و دلیل اینست که طالبان از خانه‌های مردم به حیث سنگر استفاده می‌کنند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزیری اظهار داشت:

"پالیسی وزارت دفاع اینست که به هیچ صورت به مردم ملکی تلفات وارد نشود، هدف ما اینست که برای مردم ملکی زندگی خوب ایجاد کنیم، نه آسیب رساندن به آن‌ها."

با وصف همه این‌ها، کارشناسان امور نظامی می‌گویند که قوای امنیتی باید در معلومات استخباراتی خود دقیق باشند تا از تلفات ملکی جلوگیری نمایند.

عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی به رادیو آزادی گفت:

" اصل اول اینست که کشف و استخبارات آن‌ها به اندازه دقیق باشد که دشمن در کدام خانه است، در کدام کوچه است چند نفر است، از کدام اسلحه استفاده می‌کند. اگر این معلومات در دست آن‌ها نباشد بدون شک در چنین جنگ تلفات ملکی رخ می‌دهد."

به گفته آقای امرخیل اگر دولت می‌خواهد در این منطقه پیشرفت نماید باید از مردم ملکی حفاظت کند و دل‌های آن‌ها را بدست آورد.

نظر به خبرها در چند ماه گذشته در نتیجه حملات قوای هوایی و توپچی نیروهای افغان و انفجار ماین‌های تعبیه شده، صدها تن در ارزگان کشته و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG