لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

ملل متحد ملاله یوسفزی را به حیث پیام آور صلح این سازمان برگزید


ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی

آنتونیو گوترس منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت، او، ملالۀ یوسیفزی نزده ساله را به بالا‌ترین نشان افتخار ملل متحد در میان اتباع جهان برگزیده و این خبر روز دوشنبه رسماً اعلان می‌شود.

ملاله یوسفزی، در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از آن که طالبان مسلح با فیر بر سرش در بس مکتب، او را زخمی کرد، به حیث چهرۀ بین‌المللی عرض اندام نمود.

طالبان، او را به خاطر ترویج معارف در میان دختران هدف تیر اندازی قرار دادند.

ملاله که در این حمله طالبان شدیداً زخم برداشته بود، پس از تداوی در بریتانیا صحت یافت و به زندگی‌اش در این‌کشور ادامه داد. او در مکتبی در بریتانیا به آموزش پرداخت.

بعد از آن او صندوق کمک به آموزش دختران را ایجاد کرد.

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل
ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل

ملاله، از آن سال به این سو، برای ترویج آموزش دختران، بخشی از حل خشونت علیه زنان و دختران خوانده شده و به این منظور به چندین کشور جهان سفر کرد. او در سخنرانی‌اش در کمپ‌های پناهندگان در روندا و کینیا در ماه جولای سال گذشته وضعیت دختران را در بروندی و سومالی برجسته ساخت.

همین فعالیت و تلاش‌های ملاله یوسفزی باعث شد تا او جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۱۴ میلادی کسب کند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت، ملاله، حتی با مواجه شدن به خطر نشان داده‌است که به حقوق زنان، دختران و همۀ مردم، تعهد راسخ دارد.

آنتونیو گوترس منشی عمومی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترس منشی عمومی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترس افزود:

" فعالیت شجاعانۀ او در ارتباط به آموزش دختران همین اکنون تعدادی زیادی را در سراسر جهان تشویق نموده است. او افزود، ملاله اکنون به حیث جوان ترین سفیر صلح سازمان ملل متحد می‌تواند در ایجاد جهان عادلانه و صلح آمیز تر کمک بیشتر نماید."

سازمان ملل متحد می‌گوید، سفیران صلح این سازمان، وقت، استعداد و علاقه خود را در عرصه‌های مختلف روی جلب توجه جهانیان به کار این سازمان بخرچ می‌دهند.

XS
SM
MD
LG