لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

نظری: تحرکات شورشیان در ولسوالی‌های ماورای کوکچه تخار بیشتر شده‌است


پولیس محلی
پولیس محلی

شورای ولایتی و باشنده‌گان تخار از حضور گسترده مخالفان مسلح حکومت در ولسوالی‌های ماورای کوکچه این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که هراس‌افگنان خارجی و داخلی وضع امنیتی را در ولسوالی‌های ماورای کوکچه مختل کرده و همه روز از ساکنان این ولسوالی‌ها قربانی می‌گیرد.

درقد، ینگی‌قعله، دشت قلعه، خواجه بهاوالدین، خواجه غار، رستاق و چاه آب از جمع ولسوالی‌های ماورای کوکچه تخار شمرده می‌شوند و این ولسوالی‌ها در قسمت شمال شهر تالقان مرکز تخار موقعیت داشته و علاوه بر آن با کشور تاجکستان نیز سرحد دارند.

محمد یعقوب نظری رئیس شورای ولایتی تخار به رادیو آزادی گفت که در سال گذشته چندین عملیات تصفیوی بر ضد مخالفان مسلح حکومت از سوی دولت در شماری از ولسوالی‌های ماورای کوکچه راه اندازی گردید، اما بدون کدام دست آورد و از بین بُردن مراکز مخالفان مسلح حکومت پایان یافت.

محمد یعقوب نظری رئیس شورای ولایتی تخار
محمد یعقوب نظری رئیس شورای ولایتی تخار

وی افزود:

"عملیات بسیار ناچیزی را انجام دادند که برعلاوه که نتوانستند این‌ها موفق شوند حتی برای دشمن نیرو بخشیدند. تقاضای ما از حکومت مرکزی این است اگر هر چی عاجل اقدام نکنند بالای مناطق که دشمن نفوذ دارد، احتمال دارد که طالبان پیش‌روی کنند."

از سوی دیگر برخی از باشنده‌گان تخار نیز از حکومت می‌خواهند که در خصوص تأمین امنیت مردم این ولایت به اسرع وقت دست به کار شوند.

جواد هجری باشنده شهر تالقان می‌گوید:

"ما آماده‌گی‌های نظامی در ولسوالی‌ها نداریم در واقعیت یک واحدی اداری نظامی محدود در یک فاصله چند صد متری داریم و پس دیگر اراضی متباقی برای گشت و گذار مخالفان مسلح حکومت کاملاً آماده است."

اسدالله تمیور باشنده شهر تالقان افزود:

"اگر دولت به هدف سرکوبی مخالفان مسلح حکومت در تخار برنامه‌های مثبت و جدی را روی دست نگیرد، امکان دارد ولسوالی‌های ماورای کوکچه به‌گونۀ کامل به دست طالبان مسلح سقوط کنند."

از جانب دیگر محمد یاسین ضیا والی تخار، به اهالی این ولایت اطمینان می‌دهد که به زودی دامنه ناامنی از این ولایت برچیده خواهد شد.

آقای ضیا می‌گوید که در خصوص از بین بُردن مخالفان مسلح حکومت اراده جدی و قاطع دارد.

ضیا: دشمن این توانائی را ندارد که در تخار یک منطقه را تصرف کند و آن را برای چند ساعت نگهداری کند.
ضیا: دشمن این توانائی را ندارد که در تخار یک منطقه را تصرف کند و آن را برای چند ساعت نگهداری کند.

وی می‌افزاید:

"دشمن این توانایی را ندارد که در تخار یک منطقه را تصرف کند و آن را برای چند ساعت نگهداری کند. برای مردم تخار اطمینان می‌دهم که به دشمن هیچ فرصت داده نمی‌شود که در برابر مردم مشکلات خلق کند."

به باور شماری از باشنده‌گان تخار، تا زمانی‌که در ساحات کلیدی و رفت و آمد مخالفان مسلح حکومت قرارگاه‌های بزرگ و پوسته‌های امنیتی افراز نشوند، ولسوالی‌های ماورای کوکچه از تحرکات طالبان مسلح رهایی پیدا نخواهند کرد.

تخار از جمله ولایت‌های امن افغانستان در شمال‌شرق کشور شمرده می‌شود، اما در چند سال اخیر در ولسوالی اشکمش بخصوص در ولسوالی‌های ماورای کوکچه این ولایت حضور جنگ‌جویان داخلی و خارجی افزایش یافته و وضعیت امنیتی را در این ولایت مختل کرده‎اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG