لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

تجار پاکستانی در افغانستان آسوده اما تجار افغان در آنجا اذیت می‌شوند


در حالی‎که حکومت افغانستان برای سرمایه‌گذاران پاکستانی سهولت‎های را ایجاد کرده‎است اما پاکستان مانند گذشته، تاجران افغان را مورد آزار و اذیت قرار می‎دهد و یا هم از آنان پول اخذ می‎کند.

سرمایه‌گذاران پاکستانی در افغانستان از سهولت‎های تجارتی خوب برخوردار اند اما سرمایه‌گذاران افغان در پاکستان، با مشکلاتی جدی روبه‌رو هستند.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع با بیان این مطلب روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، افغانستان برای سرمایه‌گذاران پاکستانی زمینه‎های خوبی را در بخش تجارت و ترانزیت فراهم ساخته‎است اما به‌گفته وی از جانب پاکستان برای سرمایه‌گذاران افغان، همواره مشکلات ایجاد می‎شود.

پسرلی: با آنان برخورد نادرست می‎کند.
پسرلی: با آنان برخورد نادرست می‎کند.

پسرلی گفت:

"افغانستان برای سرمایه‌گذاران و شرکت‎های پاکستانی سهولت‎های زیادی را در نظر گرفته‎است و آنان با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستند اما در مقابل پاکستان در کنار این‎که سهولت‎های را بری سرمایه‌گذاران افغان در نظر نگرفته‎است بلکه با آنان برخورد نادرست می‎کند، به زور پول اخذ می‎‌کند و برای‌شان مشکل ایجاد می‎کند."

آقای پسرلی می‎گوید، این موضوع برای سرمایه‌گذاران افغان قابل تحمل نیست و باید حکومت افغانستان در این باره در برابر پاکستان موقف خود را روشن سازد تا سرمایه‌گذاران افغان از این مشکلات رهایی یابند.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، تجار افغان سالانه به ارزش ششصد میلیون دالر به پاکستان صادرات دارد اما از پاکستان در حدود ۹ صد میلیون دالر اموال تجارتی وارد افغانستان می‎شود.

پاکستان حدود دو ماه پیش پس از حمله مخالفان مسلح در ایالت سند راه‎های رفت و آمد با افغانستان به‌شمول بندر های تورخم و سپین‌بولدک را برای بیش از یک ماه مسدود کرد که به‌گفته مسئولان در کابل، این کار پاکستان زیان‎های را برای تجار هر دو کشور وارد کرد.

این در حالیست که حکومت افغانستان در این اواخر به هدف حل مشکلات در بخش ترانسپورت و ترانزیت و برای رسیدن به چین و کشورهای اروپایی استفاده از بندر آقینه و بندر حیرتان را افزایش داد.

در همین حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان از روابط خوب تجارتی با تمام کشورها به‌شمول پاکستان سخن می‎گوید و از پاکستان می‎خواهد تا در این بخش مطابق اصول جهانی رفتار کند.

قوقندی: از طرف افغانستان جداً تقاضا خواهد شد تا به مشکلات رسیدگی شود.
قوقندی: از طرف افغانستان جداً تقاضا خواهد شد تا به مشکلات رسیدگی شود.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، در آینده نزدیک با جانب پاکستان نشستی دارند و مشکلات تجار افغانستان در این نشست به‌گونه جدی مطرح خواهد شد.

وی افزود:

"بسیاری مشکلات حل شده و باز هم ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور نشست بعدی اپتیکا برگزار خواهد شد و مشکل باقی مانده مورد بحث قرار خواهد گرفت و از طرف افغانستان جداً تقاضا خواهد شد تا به مشکلات رسیدگی شود، با تمام کشورهای منطقه می‎خواهیم از سیاست که در برابر تجارت و ترانزیت‌اش داریم باید همان سیاست را در برابر تجارت و ترانزیت ما داشته باشند."

درین حال سید قیاس سعیدی یکی از کارشناسان امور اقتصادی می‎گوید، حکومت‎ها باید روابط تجارتی‌شان را به سیاست ربط ندهند و نگذارند که مسایل سیاسی مانع داد و ستد تجارتی گردد.

آقای سعید می‎گوید، اگر پاکستان به سرمایه‌گذاران افغان مشکل ایجاد می‎کند، حکومت افغانستان نباید خاموشی اختیار کند و باید برای رسیدگی به این موضوع صدای خود را به جهانیان برساند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG