لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

آخندزاده: گروه‌های مسلح غیر مسئول از سوی مقامات حکومتی حمایت می‌شوند


برخی اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‎گویند، گروه‎های مسلح غیر مسئول در کشور، حمایت مقامات بلند رتبه حکومت را با خود دارند.

معاون این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این گروه‎ها بیشتر از امکانات داخلی استفاده می‎کنند و هر گروه وابسته به یک حزب سیاسی است.

عبدالحی آخندزاده معاون این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این گروه‎ها از سوی برخی مقاماتی حمایت می‎شوند که در پست‎های عالی دولتی در وزارت خانه‎ها وظیفه دارند.

آخندزاده: حمایت کننده آنان افرادی اند که در مقام‎های عالی در سطح وزارت خانه‎ها و ریاست‎ها وظیفه دارند.
آخندزاده: حمایت کننده آنان افرادی اند که در مقام‎های عالی در سطح وزارت خانه‎ها و ریاست‎ها وظیفه دارند.

وی افزود:

"در هر ولایت که افراد مسلح غیر قانونی است از مرکز حمایت می‎شوند، حمایت کننده آنان افرادی اند که در مقام‎های عالی در سطح وزارت خانه‎ها و ریاست‎ها وظیفه دارند که بدون حمایت آنان افراد مسلح نمی‎توانند فعالیت کنند و امکانات نیز ندارند."

آخندزاده افزود حکومت وحدت ملی نهتنها در جمع‌آوری سلاح‎های غیر قانونی موفق نشده بلکه تقسیم نهادهای امنیتی بر اساس سهم نیز سبب شده‎است تا زمینه فعالیت گروه‎های مسلح غیر مسئول در شمار ولایات مساعد گردد.

این در حالیست که صالح محمد صالح یک تن از اعضای این کمیسیون به روز شنبه هم گفته بود که برخی احزاب سیاسی خلع سلاح نشده و هم‌اکنون نیز فعالیت نظامی دارند.

این در حالیست که در این اواخر در شماری از نقاط افغانستان به‌خصوص ولایات شمالی از درگیری‎های افراد مسلح غیر مسئول گزارش داده شده‎است.

در درگیری مسلحانه اخیر که میان اعضای احزاب جنبش ملی و جمعیت اسلامی در ولایت فاریاب به وقوع پیوست چهار تن کشته و ده تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش‎ها برخی والی‎ها، مقامات محلی و افراد زورمند نیز افراد مسلح غیر قانونی دارند که گاه‌گاهی در ناامنی‎ها دخیل اند.

حدود دو سال قبل وزارت داخله افغانستان روند دستگیری افراد مسلح غیر مسئول را آغاز کرده بود که به باور کارشناسان نتیجه مثبت نداشت.

اما این وزارت می‎گوید که روند جمع‌آوری اسلحه‎های غیر قانونی هم‌اکنون نیز جریان دارد و تا کنون صدها میل اسلحه غیر قانونی را جمع‌آوری کرده‎اند.

دانش: متأسفانه هنوز هم این اسلحه نزد تعدادی از افراد وجود دارد.
دانش: متأسفانه هنوز هم این اسلحه نزد تعدادی از افراد وجود دارد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت می‎گوید هیچ حزب سیاسی و کدام نهاد دیگر اجازه به میان آوردن گروه‎های مسلح غیر قانونی را ندارند.

دانش افزود:

"ما صدها میل اسلحه را در طی یکی دو سال جمع‌آوری کردیم اما متأسفانه هنوز هم این اسلحه نزد تعدادی از افراد وجود دارد که برای جمع‌آوری اش برنامه‎های روی دست است اگر موارد پیش آید که ما شناسایی کنیم مربوط هر حزبی که باشد برای بازداشت‌اش اقدام می‎کنیم."

از سوی هم برخی مقامات پیشین حکومت بدین باور اند که حکومت خود زمینه فعالیت را برا افراد مسلح غیر مسئول مساعد کرده‎است.

عمر صافی کارشناس و والی پیشین کندز می‎گوید هم‌اکنون تحت نام خیزش مردمی در برخی ولایات برای مردم اسلحه توزیع می‎شود.

صافی می‎گوید حکومت باید اراده محکم برای جمع‌آوری اسلحه غیر قانونی پیدا کند و نهاد امنیتی باید از هر لحاظ مستقل شوند.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG