لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

پوهنتون امریکایی: پاکستان برای رهایی دو استاد اختطاف شده اقدام کند


پوهنتون امریکایی افغانستان در باره سرنوشت نامعلوم دو تن از استادان این پوهنتون می‌گوید، دولت‌های افغانستان و به‌خصوص پاکستان باید برای رهایی این استادان، اقدامات مقتضی را انجام دهند.

دیوید سیدنی سرپرست این پوهنتون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا هنوز از موقعیت که این استادان در آن‌جا نگهداری می‌شوند اطلاعی در دست نیست و از حکومت‌های افغانستان و پاکستان می‌خواهد تا در زمینه رهایی آنان اقدام لازم نمایند.

به‌گفته آقای سیدنی، اقداماتی که تا هنوز در این باره صورت گرفته، رضایت‌بخش نیست.

دیوید سیدنی رئیس پوهنتون امریکایی افغانستان
دیوید سیدنی رئیس پوهنتون امریکایی افغانستان

وی افزود:

"به تمام طرف‌های دخیل این قضیه به‌خصوص پاکستان صدا می‌زنم تا در رهایی این دو پروفیسور اقدامات مقتضی را انجام دهند تا آن‌ها در کنار خانواده‌های خود برگردند، تا هنوز هیچ موردی را مشاهده نکرده‌ایم که پاکستان آمادگی گرفته باشد تا در این باره اقدام کند، اما ما امیدواریم."

تماسی که با بخش مطبوعات سفارت پاکستان در کابل داشتیم، مسئولان در این سفارت از ابراز نظر در این باره خودداری کردند و بررسی این موضوع را مربوط به حکومت افغانستان دانستند.

دو تن از استادان پوهنتون امریکایی در افغانستان در ماه اسد سال گذشته در سرک دارالامان و در نزدیکی این پوهنتون شب هنگام زمانی اختطاف شده بودند که پوهنتون را به مقصد اقامتگاه‌شان ترک گفته بودند.

این استادان شهروندان امریکا و آسترالیا می‌باشند.

طالبان پیش از این با نشر ویدیویی از این افراد، مسئولیت این اختطاف را به دوش گرفته‌اند.

وزارت امور داخله افغانستان در باره این‌که، اختطاف‌چیان این دو تن را به کجا انتقال داده معلومات نمی‌دهد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که پولیس افغانستان در این باره به سرنخ‌های دست یافته و امیدواری‌ها نسبت به رهایی این افراد وجود دارد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

وی گفت:

"یک اندازه پیچیدگی‌های خود را داشت این قضیه، ما در همان روز‌های اول کوشش‌های را کردیم که این دو تن رها شوند، سرنخ‌های هم به دست آمده و پیشرفت‌های هم صورت گرفته که نمی‌توانم با شما شریک کنم اما مصمم به این هستیم و کوشش ما به این است تا این‌ها را هر چه عاجل رها کنیم."

گروه طالبان در افغانستان می‌گوید، ممکن این افراد رها شوند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه، روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، گزینه‌های در باره رهایی این افراد با جانب امریکا مطرح شده و در صورت قبول شدن شرط‌های این گروه، هر دو استاد پوهنتون امریکایی رها خواهند شد.

اما آقای مجاهد از مشخص ساختن موقعیت نگهداری دو شهروند خارجی ربوده شده، خودداری کرد.

سرپرست پوهنتون امریکایی افغانستان در پیوند به اظهارات این سخنگوی طالبان گفته‌است، آنان در این باره هیچ تماسی تا هنوز با طالبان برقرار نکرده‌اند و همچنان وی در باره شرط‌های این گروه ابراز بی‌خبری کرد.

دیوید سیدنی سرپرست پوهنتون امریکایی-افغانستان همچنان از طالبان خواسته است تا دو استاد پوهنتون امریکایی را آزاد سازند، زیرا به‌گفته وی این استادان صرف برای تدریس و همکاری با مردم افغانستان به این‌کشور آمده بودند و هیچ دلیلی برای اختطاف این دو استاد، وجود ندارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG