لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

افغانستان هنوز هم از لحاظ قربانی ماین‎ها در جهان، مقام اول را دارد


وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید، به‌طور اوسط هر ماه در کشور نزدیک به ۱۵۰ تن در اثر انفجار ماین‎ها و دیگر مواد انفجاری جان‌های شان را از دست می‎دهند.

بر اساس معلومات وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، اکنون ۱۰۰۰ کیلومتر مربع خاک افغانستان ملوث با ماین‎ها است.

با آن‌که حدود ۵۰ مؤسسه بخاطر مهار کردن ماین‎ها و آگهی عامه در افغانستان کار می‎کنند اما هنوز هم این کشور از لحاظ ملوث بودن ماین‎ها در مقام چهارم قرار دارد.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید، ادامه جنگ روان در کشور و نبود بودجه کافی بخاطر از بین بردن ماین‎ها در کشور یک مشکل بزرگ فرا راه خنثی‌سازی ماین‎ها در کشور می‎باشد.

افغانستان از لحاظ ملوث بودن ماین‎ها در مقام چهارم قرار دارد.
افغانستان از لحاظ ملوث بودن ماین‎ها در مقام چهارم قرار دارد.

محمد شفیق یوسفی رئیس بخش هماهنگی ماین پاکی این وزارت روز دوشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی آگاهی‌دهی ماین گفت:

"جنگ‎های جاری باعث ملوث شدن ساحات دیگر با مهمات منفجر ناشده و مواد انفجاری تعبیه شده دارای پلیت فشاری می‎گردد در کنار آن نا امنی‎ها در برخی مناطق امور ارائه خدمات ماین پاکی را به سکتگی مواجه می‎سازد."

بر اساس معلومات وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، هم‌اکنون ۱۰۰۰ کیلومتر مربع در کشور به ماین و مواد انفجار ناشده ملوث می‎باشد.

با آن‌که گفته شده که تا سال ۲۰۲۳ افغانستان به‌طور کامل از وجود ماین‎ها پاکسازی می‎شود اما ادامه جنگ در این کشور، کمک‎های اندک کشورهای همکار در بخش ماین پاکی، هدف رسیدن به ماین پاکی را با مشکل مواجه ساخته‎است.

بر اساس ارقام رسمی ارائه شده، افغانستان به سطح جهان از لحاظ قربانی ماین‎ها مقام اول و از لحاظ پوشش ماین مقام چهارم دارد.

گفته شده‎است که این ماین‌ها پس از حمله شوروی سابق در افغانستان و بعداً از سوی مخالفین مسلح در نقاط مختلف کشور جابجا شده‎است.

بر اساس معلومات مقامات افغان، افغانستان به‌خاطر پاکسازی مناطق که از سال ۲۰۰۱ میلادی ملوث با ماین شده بود به ۵۵۰ میلیون دالر نیاز دارد و این در حالیست که از سال ۲۰۰۱ تا کنون در صدها کیلومتر مربع دیگر ماین جاسازی شده‎است.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی که در این نشست حضور داشت گفت، شماری زیادی افغان‎ها در اثر انفجار ماین‎ها جان‌هایشان را از دست داده‌اند.

به‌گفته وی حالا لازم است تا جامعه جهانی در قسمت از بین بردن آن با حکومت این کشور همکاری نماید.

یک قربانی ماین در افغانستان
یک قربانی ماین در افغانستان

وی افزود:

"در هر ماه سال ۲۰۱۶ حد اوسط ۱۴۲ افغان جان‎های شان را از دست داده‎اند یا معلول و یا هم شهید شده‎اند این یک رقم تکان دهنده است صدا می‎کنیم یکبار دیگر از آدرس حکومت افغانستان به نمایندگی رئیس جمهور که لطفاً برنامه ماین پاکی افغانستان را کمک کنید."

از سوی هم توبی لنزر رئیس دفتر معاونت سازمان ملل یا یوناما در افغانستان می‎گوید سازمان ملل در این بخش با افغانستان همکاری می‎کند اما کمک تمویل کننده‎ها نیز در این زمینه بسیار مهم است.

به‌گفته وی، سازمان ملل بخاطر این‎که افغانستان به هدفش در امر مهار نمودن ماین‎های تعبیه شده برسد، به کمک‎های همه‌جانبه‌اش ادامه خواهد داد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG