لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

اڅکزی: شماری از قوماندان حزب اسلامی از صلح مایوس و علیه نظام می‌جنگند


پس از گذشت حدود هفت ماه از امضای توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی برخی از اعضای مشرانو جرگه می‎گویند شماری از قوماندان این حزب از صلح با حکومت مایوس شده و علیه نظام افغانستان قرار گرفته‎اند.

رحمت الله اڅکزی یکی از سناتوران در نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه گفت که این قوماندانان از توافقنامه صلح با حکومت مایوس شده‎اند.

اڅکزی ازین مسئله ابراز نگرانی کرده و انتقاد کرد که توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی نیز به درستی عملی نشده‎است.

اڅکزی: این صد در صد واقعیت دارد.
اڅکزی: این صد در صد واقعیت دارد.

وی افزود:

"والی لغمان قبلا گفته بود که یک تعداد قوماندانان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار دوباره به کوه‎ها بالا شده سلاح گرفته و برضد حکومت می‎جنگند این صد در صد واقعیت دارد بخاطری‎که افراد که در کوه‎ها بودند و برای مدت کوتاه به خانه آمده بودند مطلق مایوس شده و دوباره به کوه‎ها رفته و علیه دولت می‎جنگند."

پیش از این مقامات محلی لغمان گفته بودند که شماری از اعضای سابق حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در بخش‎های از افغانستان علیه حکومت این کشور می‎جنگند.

مقامات محلی لغمان گفته‎اند که بر اساس معلومات از محل، شماری از قوماندانان سابق این حزب و یا فرزندان آنان در کنار طالبان علیه نظام کنونی می‎جنگند.

حکومت افغانستان در ماه میزان سال گذشته توافقنامه صلح با حزب اسلامی را امضا کرده و برای تطبیق ماده‎های آن کمیسیون را تعین کرد.

بر اساس یکی از بخش‎های این توافقنامه، اعضای این حزب باید سلاح‎های شان را به زمین بگذارند و به پروسه صلح بپیوندند.

درین حال یکی از سخنگویان حزب اسلامی ادعاها در خصوص جنگیدن اعضای این حزب در برابر حکومت را رد کرده و این کار را دست درازی کشورهای بیرونی در بخش صلح افغانستان می‎داند.

حمید عزیزی تاکید می‎کند که پس از امضای توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی برخی از اعضای این حزب توسط مخالفان حکومت افغانستان نیز در نقاط مختلف کشور کشته شده‎اند.

شماری از طرفداران حزب اسلامی در هرات
شماری از طرفداران حزب اسلامی در هرات

عزیزی گفت:

"به صراحت عرض می‎کنم که به هیچ وجه هیچ یک از افراد و متحدین حزب اسلامی افغانستان بعد از امضای موافقت نامه صلح حتا یک مرمی هم به طرف دولت افغانستان، منافع دولت افغانستان و مطلقات دولت افغانستان فیر نکرده‎اند."

در عین حال آقای عزیزی انتقاد کرد که حکومت افغانستان در تطبیق مواد توافقنامه صلح به کندی عمل کرده و با این کار بسیار فرصت‎ها از دست می‎رود.

وی در مورد آزاد سازی محبسوین حزب اسلامی نیز می‎گوید، انتظار میرفت روز دوشنبه به تعداد ۶۹ تن از اعضای حزب اسلامی از زندان رها گردند.

ولی به گفته وی این کار بنابر دلایل نامعلومی انجام نشده و در عین حال تاکید می‎کند که باید همه زندانیان این حزب از بند آزاد گردند.

خواستیم نظر حکومت افغانستان را نیز درین موارد داشته باشیم مگر با وجود تلاش‎های زیاد کسی حاضر به پاسخ با ما نشدند.

اما پیش از این سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در خصوص جنگیدن اعضای این حزب گفته‎است که پس از امضای توافقنامه صلح اعضای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اقدام به جنگ در برابر نیروهای امنیتی کشور نکرده‎اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG