لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

هند: اعدام یک افسر این کشور توسط پاکستان عواقب ناگوار خواهد داشت


هند به پاکستان هشدار داد که اگر یک افسر متقاعد هندی در آن کشور اعدام شود، عواقب ناگوار در قبال خواهد داشت.

سوشما سوارج وزیر خارجه هند به اعضای پارلمان این کشور گفت این موضوع در سطح بلند با مقامات پاکستان مطرح شده‎است تا اطمینان حاصل شود که در مورد کولبوشان یادف (Kulbhushan Jadhav) عدالت تامین خواهد شد.

کولبوشان یادف در سال گذشته میلادی به اتهام جاسوسی و فعالیت‎های تخریبکارانه در پاکستان دستگیر شد و در هفته جاری یک محکمه نظامی این کشور بالای این شهروند هند، حکم اعدام را صادر کرد.

پاکستان ادعا می‎کند که کولبوشان یادف یک مقام اداره جاسوسی هند است و در شهر ساحلی کراچی در ایالات بلوچستان با گروه‎های تروریستی مساعدت مالی کرده‎است.

وزیر خارجه هند
وزیر خارجه هند

سوشما سوارج وزیر خارجه هند این ادعا را نادرست خوانده، گفته‎است:

"حکومت و مردم هند این احتمال را خیلی جدی می‎گیرند که یک شهروند این کشور بدون محاکمه درست، برخلاف قوانین اساسی و در تخطی با عدالت، قوانین و روابط بین المللی با جزای اعدام مواجه می‎شود."

سوشما سوارج به حکومت پاکستان هشدار داده‎است که در صورت تطبیق این حکم متوجه عواقب آن باشد.

اپوزسیون و سایر گروه‎ها در پارلمان هند خواستار آن شده‎اند که بالای پاکستان فشار آورده شود تا کولبوشان یادف رها شده و به هند سپرده شود.

در سال گذشته میلادی پاکستان ویدیوی را پخش کرد که در آن کولبوشان یادف به جرمش اعتراف می‎کند، ولی معلوم نیست که آیا وی در نتیجه فشار اعتراف کرده‎است، یا خیر؟
وزارت خارجه هند روز دوشنبه گفت، کولبوشان یادف از ایران اختطاف و به پاکستان برده شده و در مورد حضور وی در پاکستان وضاحت داده نشده‎است.

وزارت خارجه هند همچنان گفته‎است، اعدام کولبوشان یادف را قتل عمد خواهد شمرد.

روابط هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ از آزادی هند تا اکنون با تنش‎ها همراهست و آن‎ها دوبار با هم روی منطقه کشمیر که هردو ادعای مالکیت کامل بالای آن را دارند، با هم جنگیده‎اند.

این روابط بعد از حمله اخیر بالای یک پایگاه هوایی هند با تنش‎های بیشتر مواجه شده‎است.

هند می‎گوید حمله کنندگان از پاکستان آمده بودند، ولی اسلام آباد این ادعا را رد می‎کند.

XS
SM
MD
LG