لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

وزارت فواید عامه افغانستان ماستر پلان ۲۰ ساله اش را اعلام کرد


وزارت فواید عامه افغانستان ماستر پلان بیست ساله ساخت سرک‎ها و زیربناهای ترانسپورتی کشور را تشریح کرد.

مقامات این وزارت می‎گویند که درین ماستر پلان ساخت سرک‎های معیاری، پل‎ها، مراکز تجارتی، میدان‎های هوایی، انتقال خط آهن و ساخت زیربناها شامل می‎باشند.

وزیر فواید عامه روز سه شنبه در نشست خبری گفت که در اینپلان ساخت سرک‎های نیز شامل است که روابط تجارتی و ترانزیت میان کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی را محکم و آسان می‎سازد.

محمود بلیغ گفت که با تطبیق این ماسترپلان رشد اقتصادی در کشور سریع می‎گردد.

بلیغ: نگاه اول ما روی حفظ و مراقبت است و مسئله دوم و اساسی نگاه منطقوی ما می‎باشد.
بلیغ: نگاه اول ما روی حفظ و مراقبت است و مسئله دوم و اساسی نگاه منطقوی ما می‎باشد.

وی افزود:

"نگاه اول ما روی حفظ و مراقبت است و مسئله دوم و اساسی نگاه منطقوی ما می‎باشد تا ما بتوانیم افغانستان را با استفاده از موقعیت جغرافیایی حساس که در منطقه دارد بتوانیم که این را به حیث یک چهاراه ترانزیتی تبدیل بکنیم."

وزیر فواید عامه گفت که در چند سال اخیر این دومین ماستر پلان است که از سوی این وزارت ساخته می‎شود.

به گفته وی به اساس ماستر پلان اول که هشتاد درصد آن از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۶ تطبیق شده‎است به اساس آن هزارها کیلومتر سرک در کشور ساخته شده، خط آهن میان ترکمنستان و آقینه وصل گردید و قرار است که در مدت کوتاه خط آهن با ایران نیز وصل گردد.

این ماستر پلان به همکاری بانک انکشاف آسیایی و متحصصین افغان آماده شده‎است.

به اساس معلومات وزارت فواید عامه کار ماستر پلان بیست ساله در سال ۲۰۳۶ میلادی به پایان رسیده و برای تطبیق آن ۲۶ میلیارد دالر تخمین زده شده‎است.

وزیر فواید عامه از جامعه جهانی و بانک‎های بین المللی تقاضا کرد تا در تطبیق این پلان باحکومت افغانستان همکاری مالی و تخنیکی کنند.

پانیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی در کابل گفت، این بانک در گذشته نیز با وزارت فواید عامه افغانستان همکاری کرده و در آینده نیز تلاش می‎کند تا سهولت‎های را درین بخش فراهم سازد.

از سوی دیگر کارشناسان افغان این را یک پروژه درازمدت خوانده تاکید می‎کنند که برای تطبیق آن فراهم ساختن شرایط داخلی و منطقوی و دریافت منابع موثق مالی بسیار ضروری می‎باشد.

کار یک پروژه سرکسازی در افغانستان
کار یک پروژه سرکسازی در افغانستان

تاج محمد اکبر کارشناس افغان درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"در پلان‎های دراز مدت شاخص‎ها تا یک حدی درست و دقیق سنجیده شده نمی‎تواند، درین جا مناسبات نقش دارد و در درازمدت منابع مالی نیز دقیق سنجش شده نمی‎تواند، روابط سیاسی درین زیاد نقش دارد و این موارد همه درین پروژه‎ها ضروری پنداشته می‎شوند."

آقای اکبر تاکید می‎کند که حکومت باید برای تطبیق این پروژه درازمدت با کشورهای همسایه و منطقه روابط نیک داشته باشد.

وی همچنان برای تطبیق پروژه‎های انکشافی مشابه امنیت و ثبات را از موارد مهم و اساسی می‎داند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG