لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

محمود احمدی نژاد خودش را در انتخابات ریاست جمهوری ایران نامزد کرد


محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران در یک حرکت غیر مترقبه روز چهارشنبه خودش را در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور نامزد کرد که در ماه می‌برگزار می‌شود.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، نامزدی محمود احمدی نژاد در تناقض با توصیه آیت الله علی خامنه‌یی رهبر مذهبی ایران قرار دارد که ماه سپتمبر سال گذشته میلادی برایش گفته بود، از تحرکات سیاسی خودداری کند.

تصمیم محمود احمدی نژاد در مورد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، روال عادی انتخاباتی را بر هم می‌زند که به تصور برخی‌ها رئیس جمهور فعلی ایران حسن روحانی که یک میانه رو است در آن برنده خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی که به یک توافق‌نامه در مورد برنامۀ اتمی این‌کشور یا قدرت‌های بزرگ جهان دست یافت، تا هنوز خودش را بطور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری این‌کشور راجستر نکرده‌است.

محمود احمدی نژاد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی برای دو دور رئیس جمهور ایران بود و بر اساس قانون جمهوری اسلامی بعد از یک وقفۀ چهار ساله دوباره می‌تواند خودش را در انتخابات ریاست جمهوری این‌کشور نامزد کند.

محمود احمدی نژاد حتی در بین تندروان ایران به حیث یک شخصیت متضاد باقی مانده‌است. بعد از ختم موعد ریاست جمهوری اش، دو معاون وی به خاطر فساد زندانی شده‌اند.

در جریان موعد ریاست جمهوری احمدی نژاد، اقتصاد ایران تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار داشت، چون کشورهای غربی در مورد اینکه تهران بطور مخفیانه برنامۀ ساختن اسلحۀ اتمی را تعقیب می‌کند، شک داشتند.

ایران تأکید می‌کند که برنامۀ اتمی وی به مقاصد صلح آمیز صورت می‌گیرد.

انتخاب جنجال برانگیز دوبارۀ محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ میلادی در انتخابات ریاست جمهوری، باعث تظاهرات وسیع در آن کشور شد که در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند.

به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتدپرس، محمود احمدی نژادی در سطح بین‌المللی بیشتر به خاطر تحت سوال قرار دادن قتل عام یهودیان (هالوکاست)، پیشگویی از بین رفتن اسرائیل و توسعه برنامۀ اتمی ایران، شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG