لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

شورای حراست و ثبات: عملکرد فعلی حکومت، بسوی سقوط روان است


شورای حراست و ثبات افغانستان ابراز نگرانی می‎کند که عملکرد فعلی حکومت وحدت ملی، بسوی سقوط روان است.

این شورا می‎گوید که بدبختانه حکومت وحدت ملی در مسیری روان است که نتیجه منفی در پی دارد.

مسعود ترشتوال سخنگوی این شورا امروز در یک نشست خبری گفت که اگر حکومت در برنامه‎های خود تغییر نیاورد پیامد ناگوار در پی خواهد داشت.

ترشتوال ضمن انتقاد از اقدامات و سیاست‎های جاری حکومت، ابراز نگرانی می‎کند که گویا حکومت راه سقوط را انتخاب کرده‎است.

به باور این شورا، ارتباط یک طرفه با سفارتخانه‎های خارجی، فاصله گرفتن از ملت، سیاست غیر معقول کدری و فساد سیاسی از مواردی نگران کننده‎است.

ترشتوال: سیاست کدری حکومت که در حوزه امنیتی و دیگر حوزه‎ها جریان دارد، شایسته و معقول نیست.
ترشتوال: سیاست کدری حکومت که در حوزه امنیتی و دیگر حوزه‎ها جریان دارد، شایسته و معقول نیست.

وی افزود:

"سیاست کدری حکومت که در حوزه امنیتی و دیگر حوزه‎ها جریان دارد، شایسته و معقول نیست. گزینش مهره های که از موزیم وارد ساختار حکومت بکنیم به تامین امنیت کمک نمی‎کند، همچنان اختلافات متوالیان امور سیاسی قطعا پایان نیافته‎است."

آقای ترشتوال گفت که تمرکز صلاحیت‎ها، پروژه‎ها، تدارکات و دیپلوماسی در یک نقطه نیز یک اقدام اشتباه‎است که به گفته وی حکومت با آن روبروست.

در تشکیل شورای حراست و ثبات شماری از مجاهدین و مقام‎های حکومت پیشین از جمله عبدالرب رسول سیاف، عمر داوودزی، یونس قانونی، بسم الله خان و برخی مقام‎های دیگر حضور دارند.

این شورا در حالی حکومت را به سیاست غیر معقول امنیتی و سیاسی متهم می‎کند که روز سه شنبه در رهبری شورای امنیت تغییرات وارد شد و حکومت از معرفی وزرای جدید نیز سخن زده‎است.

اما ریاست جمهوری افغانستان بسیاری انتقادات را رد می‎کند و می‎گوید که در بسیاری مسایل ملی نظر اعضای شورای حراست و ثبات گرفته می‎شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری فاصله میان ملت و حکومت و مداخله سفارتخانه‎های خارجی در افغانستان را نیز رد می‎کند و می‎گوید که حکومت عملکرد خاص دارد.

مینه پال: فیصله‎های حکومت بگونه مستقل است.
مینه پال: فیصله‎های حکومت بگونه مستقل است.

مینه پال افزود:

"تمام فیصله‎های حکومت بگونه مستقل است و در برخی موارد اجماع ملی نیز خواسته می‎شود که شورای حراست و ثبات نیز شامل آن است. بدون شک همکاران جهانی داریم اما تصامیم ما به سفارتخانه‎ها وابسته نیست و این اتهامات بی اساس است."

پیش از این وزارت خارجه افغانستان هم گفته بود که سیاست خارجی به منافع ملی استوار است و هیچ وقت بخاطر منافع دیگران، روابط منفی با کشورهای دیگر را نمی‎خواهد.

هرچند شورای حراست و ثبات می‎گوید که انتقادات شان بخاطر بهبود وضعیت است اما حکمت الله حکمت یک کارشناس سیاسی می‎گوید که اکثر جریانات سیاسی تلاش می‎کنند با اینگونه انتقادات بالای حکومت فشار وارد کنند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG