لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

شورای ملی: روسیه در افغانستان اهداف مشخص خودش را دنبال می‎کند


مسئولان ریاست اجرائیه می‎گویند حکومت افغانستان در نشست مسکو تلاش می‎کند تا هماهنگی میان کشورهای منطقه در خصوص پروسه صلح این کشور ایجاد گردد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت این نشست به روز جمعه برگزار شده و رهبری هیئت افغانستان درین نشست را رئیس پالیسی وستراتیژی وزارت خارجه به عهده دارد.

فیصل گفت:

فیصل: از تمام کشورهای شرکت کننده می‎خواهیم تا از پروسه حکومت افغانستان حمایت کنند.
فیصل: از تمام کشورهای شرکت کننده می‎خواهیم تا از پروسه حکومت افغانستان حمایت کنند.

"تمرکز ما دراین نشست برین است تا در بخش صلح به سطح کشورهای منطقه یک هماهنگی را بوجود آورده و در کنار آن ما درین نشست از تمام کشورهای شرکت کننده می‎خواهیم تا از پروسه حکومت افغانستان حمایت کنند."

اما برخی از اعضای شورای ملی افغانستان می‎گویند روسیه ظاهراً در صدد تامین صلح در افغانستان بوده اما در واقعیت اهداف مشخص خودش را دنبال می‎کند.

اما روسیه چه اهداف را درافغانستان دنبال می‎کند؟

سید صفی الله هاشمی معاون کمیسیون اموربین المللی مشرانو جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی با اشاره به نشست مسکو گفت که روسیه می‎خواهد در قضایای مختلف افغانستان نقش داشته باشد.

وی افزود:

"ظاهرا روسیه در تلاش این است تا ثابت کند که می‎خواهد برای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان گروه‎های مخالف از جمله طالبان را به طرف صلح و ثبات دعوت کند اما در حقیقت در صدد این است تا بتواند که نقش خود را در مسایل مربوط به افغانستان داشته باشد و دست کشورهای غربی را ازین کشور کوتاه تر بسازد و نگذارد که گروه‎های مثل داعش و تروریزم به سرحدات شان نفوذ پیدا کند."

کلکانی: روسیه می‎خواهد با وارد شدن در صحنه منافع امریکا را درین کشور ضربه بزند.
کلکانی: روسیه می‎خواهد با وارد شدن در صحنه منافع امریکا را درین کشور ضربه بزند.

از سوی هم داود کلکانی عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه با توجه به اقدامات اخیر از سوی روسیه می‎گوید این کشور در پی رقابت با امریکا در افغانستان بوده و می‎خواهد با وارد شدن در صحنه منافع امریکا را درین کشور ضربه بزند.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که انتظار می‎رود روسیه فردا چهاردهم ماه اپریل نشست را به شرکت کشورهای منطقه و آسیایی میانه با حضورداشت نماینده افغانستان در خصوص مسئله صلح این کشور در مسکو برگزار کند.

قرار معلومات سفارت افغانستان در روسیه اشرف حیدری رئیس عمومی پالیسی و ستراتیژی وزارت خارجه رهبری هیئت افغانستان درین نشست را به عهده دارد.

اما امریکا دوست ستراتیژیک افغانستان آنچه نداشتن معلومات در مورد این نشست خوانده از شرکت در آن خود داری کرده‎است.

روسیه پیش از این نیز دو نشست را در خصوص موضوع افغانستان برگزار کرده‎است که در نشست نخست آن از نماینده افغانستان دعوت نشده بود.

این تلاش‎ها در حالی انجام می‎شود که از چندی به این طرف گزارش‎های در خصوص همکاری روسیه با طالبان مسلح و دادن سلاح به آن‎ها از سوی این کشور منتشر شده‎است اما روسیه این اتهام‎ها را رد کرده‎است.

درین حال کارشناسان افغان به موضوعات مختلف دیگر نیز اشاره کرده و یکی دیگراز اهداف روسیه را در افغانستان گسترش نفوذ سیاسی روسیه درین کشور عنوان می‎کنند.

لطیف نظری یکی ازاین کارشناسان می‎گوید:

"روسیه در حال حاضر احساس می‎کند که حوزه نفوذ خود را ازدست داده وعملا این حوزه نفوذ در اختیار امریکا قرار دارد بنا برین نفوذ سیاسی روسیه در افغانستان از نظر روس‎ها در واقعیت یک مسئله قطعی باید باشد این در حالیست که در حال حاضر روس‎ها کمترین نفوذ را در افغانستان دارند با توجه به سابقه اشغال که روسیه نسبت به افغانستان داشت."

حمید عزیزی کارشناس دیگر امور بین المللی می‎گوید نقش روسیه در حال حاضر هم از لحاظ پیش گرفتن برنامه‎ها در عرصه سیاست و هم از لحاظ داشتن ارتباطات با طالبان بسیار مخرب و خطرناک به نظر می‎رسد.

وی می‎گوید نبود یک سیاست خارجی مشخص حکومت افغانستان باعث شده‎است تا برخی کشورها با یک شک و بدبینی نسبت به افغانستان برخورد کرده و این مسئله زمینه برای چالش‎ها و ارتباطات مخفیانه تروریستی را درین کشور فراهم سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG