لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

ولایت کنر به شبکه فایبر نوری وصل شد


شبکه فایبر نوری به ولایت کنر نیز وصل گردید.

سید احمد شاه سادات سرپرست این وزارت روز چهارشنبه شبکه فایبر نوری را در اسعد آباد مرکز ولایت کنر افتتاح کرد.

سادات هنگام افتتاح این شبکه گفت، فعالیت شبکه فایبر نوری مشکلات مردم را در بخش‎های صحت، تعلیم و تربیه، تجارت و حکومتداری خوب آسان و شفاف می‎سازد.

سادات: فعالیت شبکه فایبر نوری مشکلات مردم را در بخش‎های صحت، تعلیم و تربیه، تجارت و حکومتداری خوب آسان و شفاف می‎سازد.
سادات: فعالیت شبکه فایبر نوری مشکلات مردم را در بخش‎های صحت، تعلیم و تربیه، تجارت و حکومتداری خوب آسان و شفاف می‎سازد.

وی همچنان گفت:

"شبکه فایبر نوری را که ما در ولایت کنر افتتاح کردیم پوهنتون، مکاتب ولایت کنر را به فایبر نوری وصل می‎نمایم، به حکومتداری هم کمک می‎نماید از خدمات پوستی الکترونیک مردم بهره مند می‎شوند. "

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی، علاوه بر ولایات، افغانستان از طریق شبکه فایبر نوری با کشورهای ترکمنستان، تاجکستان، ازبکستان، ایران و پاکستان نیز وصل گردیده‎است و تا دو سال آینده از طریق بدخشان با چین نیز وصل می‎گردد.

از سوی هم برخی از کاشناسان مخابراتی تاکید می‎کنند که افغانستان از طریق فایبر نوری با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان وصل گردیده و این اتصال سبب شده تا رقابت میان شرکت‎های ارائه دهنده خدمات انترنیتی بوجود بیاید.

که این رقابت تاثیر مثبت در قسمت کیفیت و قیمت خدمات هم در پی دارد.

کنر
کنر

اسرار کریمزی یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت مخابرات نباید تنها بالای ولایات تمرکز نماید بلکه والسوالی‎ها را نیر باید شامل این شبکه بسازد.

وی افزود:

"این یک اقدام نیک است که شبکه فایبر نوری در ولایات مختلف کشور فعال گردد ما نیاز داریم تا با کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورها از همین طریق وصل شویم ولایات، خوب از این طریق وصل شده‎اند حالا مهم است تا ما بتوانیم این شبکه را در ولسوالی‎ها هم فعال سازیم."

پیش از این وزارت مخابرات گفته بود که هم اکنون ۲۰ میلیون شهروند افغانستان به تیلفون‎های موبایل دسترسی و ۴ میلیون تن دیگر از انترنت استفاده می‎نمایند که اکثریت مردم از پایین بودن کیفیت انترنت و قیمت بلند آن شکایت می‎کنند .

اما وزارت مخابرات می‎گوید، با گذشت زمان و در اثر رقابت‎های سالم میان شرکت‎های مخابراتی این مشکلات اندک و قیمت انترنت نیز کاهش می‎یابد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG