لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

سه پیشنهاد سازمان بین المللی شفافیت به حکومت افغانستان


سازمان بین المللی شفافیت از دولت افغانستان می‎خواهد در اداره‎های مبارزه با فساد اصلاحات بیاورد.

این سازمان که بر مبارزه دولت‎ها بر ضد فساد نظارت می‎کند همچنان پیشنهاد کرده که بهتر است افغانستان به عوض ۹ ارگان مبارزه با فساد، ۱ یا ۲ اداره داشته باشد که با موثریت بیشتر فعالیت کنند.

این سازمان بیشتر بالای آمدن اصلاحات در ارگان‎های عدلی و قضایی افغانستان تاکید کرده‎است.

سازمان بین المللی شفافیت می‎گوید در افغانستان چندین اداره به هدف مبارزه با فساد کار می‎کنند اما در فعالیت‎های شان هماهنگ نیستند و هیچ یکی ازین اداره‎ها برای کار موثر استقلالیت خود را ندارد.

این سازمان در همین مورد تحقیق کرده و دیروز نتیجه تحقیقش را در یک گزارش نشر کرد.

در گزارش پیشنهاد شده که برای مبارزه با فساد در افغانستان باید در ساختار تشکیلاتی اداره‎های مبارزه با فساد تغییر بنیادی آورده شود.

الهام محمد مشاور سازمان بین المللی شفافیت در بخش جنوب آسیا به رادیو آزادی گفت این اداره به هدف مبارزه موثر با فساد سه طرح را به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده‎است.

محمد: نخستین پیشنهاد ما که می‎خواهیم حکومت افغانستان روی آن غور کند اینست که برای مبارزه با فساد یک اداره جدید و مستقل ایجاد کند.
محمد: نخستین پیشنهاد ما که می‎خواهیم حکومت افغانستان روی آن غور کند اینست که برای مبارزه با فساد یک اداره جدید و مستقل ایجاد کند.

به گفته وی تشکیل یک اداره واحد مبارزه با فساد به عوض داشتن چندین اداره با هدف مشابه در صدر پینشهادها برای حکومت افغانستان جا دارد.

وی افزود:

"نخستین پیشنهاد ما که می‎خواهیم حکومت افغانستان روی آن غور کند اینست که برای مبارزه با فساد یک اداره جدید و مستقل ایجاد کند که جاگزین همه اداره‎های فعلی شود ولی این طرح به تعدیل قانون اساسی نیاز دارد. دشواری‎های بزرگی نیز در پیشرو خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که این اداره به حیث یک ناظر مستقل، بدون ترس، گرایش و بدون در نظر داشت موقف کسانی که تحت تحقیق قرار دارند، فعالیت کند."

الهام محمد همچنان افزود که برای جلوگیری از تعدیل قانون اساسی، طرح دیگر اینست که دو اداره قدرتمند ایجاد شود.

و اگر این طرح هم پذیرفته نشد، پس همه اداره‎ها می‎توانند به حالت خود باقی بمانند اما در میان شان باید هماهنگی ایجاد شود و در امور همدیگر مداخله نکنند.

دولت افغانستان به طور رسمی در باره این گزارش و پیشنهاد سازمان بین المللی شفافیت چیزی نگفته‎است، اما وحیدالله زاهد رئیس بخش شکایات در اداره عالی مبارزه با فساد اداری دیروز در برنامه در امواج آزادی رادیو آزادی تائید کرد که موجودیت چندین اداره موازی باعث به وجود آمدن مشکلات می‎شود.

هرچند آقای زاهد افزود که اداره عالی مبارزه با فساد اداری تا حد زیاد در عملکر خود مستقل است.

XS
SM
MD
LG