لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

واشنگتن پست: روسیه و ایران جای پای خود را در افغانستان مستحکم کردند


در حالی که قرار است امروز روسیه میزبان یک اجلاسی در مورد صلح افغانستان باشد، روزنامه واشنگتن پست مطلبی را به نشر رسانده‎است تحت عنوان با جلب توجه امریکا بسمت دیگر روسیه وایران جای پای خود را در افغانستان مستحکم ساختند.

سه سال بعد از آغاز عملیات تحت رهبری امریکا در افغانستان ایالات متحده جنگ عراق را شروع کرد و بعد از آن بحران سوریه و کشورهای دیگر خاور میانه سبب شد که توجه امریکا از جنگ افغانستان به سمت دیگر جلب شود.

هرچند امریکا افغانستان را کاملا فراموش نکرده، اما خالیگاهی که در افغانستان ایجاد شد زمینه را برای گسترش نفوذ روسیه و ایران در افغانستان بیشتر ساخت.

روزنامهاز قول جنرال نیکلسن قوماندان قوای امریکا در افغانستان می‎نویسد که در کمیته نظامی مجلس سنای امریکا گفته‎است روسیه و ایران در افغانستان با هم نزدیکتر شده و فعالیت‎های خود را هماهنگ ساخته‎اند.

جنرال نیکلسن افزود آن‎ها می‎دانند که یک نوع ارتباطی بین روسیه و ایران در افغانستان وجود دارد. افغانستان با ایران سرحد طولانی دارد و به نوشته واشنگتن پست جنرال امریکایی باوری دارد که ایران در مناطق غربی افغانستان از طالبان حمایت می‎کند و به آن‎ها کمک می‎رساند.

گرچه ظاهرا چنین معلوم می‎شود که اتحاد ایران به حیث یک دولت شیعه و روسیه با طالبان که یک گروه افراطی سنی می‎باشد چندان عملی نیست، اما به نوشته روزنامه در طول سال‎ها اتحادها هم تغییر کرده و این دو کشور یعنی روسیه و ایران همیشه جناح را تغییر داده‎اند. بطور مثال در عملیات برای سقوقط طالبان در سال ۲۰۰۱ روسیه همکار امریکا بود و ایران هم قبل از آن از گروه رقیب طالبان یعنی اتحاد شمال در افغانستان حمایت می‎کرد.

در اجلاس امروزه مسکو که افغانستان، افغانستان، ایران و چین هم به آن دعوت شده‎اند، امریکا نخواسته سهم بگیرد و به نمایندگی از افغانستان هم مسئول اداره پالیسی و ستراتیژی وزارت خارجه اشتراک می‎کند که یک مقام عالی رتبه نیست.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود در مورد نقش مهم موتر سیکل در ولایت کندهار مطلبی را به نشر رسانده‎است.

در تصاویری که در این روزنامه به چشم می‎خورد یک فروشگاه موترسیکل دیده می‎شود که صدها موترسیکل در آن ایستاده اند. در یک تصویر دیگر سرک‎های کندهار نشان داده می‎شود که در پیشروی هر اشاره ترافیکی چندین موترسیکل سوار انتظار سبز شدن چراغ هستند.

بخاطر مشکلات امنیتی استفاده از بعضی انواع موترها در کندهار ممنوع شده که این عمل بازار موترسیکل را در این شهر رونق داده‎است.

روزنامه می‎نویسد موتر سیکل اکنون یک عنصر مهم جامعه کندهار است و کسی که در این شهر موتر سیکل ندارد در حقیقت زندانی می‎باشد.

XS
SM
MD
LG