لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

رئیس جمهور امریکا از حمله بمی بر مواضع داعش در افغانستان ستایش کرد


رئیس جمهور امریکا حمله بمی بر مواضع، مغاره‌ها و انبار مهمات گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را در شرق افغانستان یک ماموریت بسیار موفق خوانده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که جنگ در برابر گروه داعش را در اولویت کار خود قرار می‌دهد و مواضع جنگجویان داعش را در سوریه و عراق تخریب خواهد کرد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ که پس از حمله هوایی بر شرق افغانستان با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت:

"به این مردمان بسیار، بسیار افتخار می کنم. در واقع این یک ماموریت موفقانه دیگر بود. ما به اردوی خود بسیار افتخار می‌کنیم . همانگونه که به حاضرین در این اتاق افتخار می‌کنیم، به نیرو های نظامی خود خیلی افتخار می‌کنیم. این یک ماموریت موفقانه بود."

پرتاب بزرگ ترین بمب غیر هسته یی شام پنجشنبه بر شبکه از تونل‌های جنگجویان گروه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار در یک زمانی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور ترمپ اولین هیئت عالی رتبه خود را به کابل فرستاده تا افزایش عساکر امریکایی را در افغانستان مشخص سازد.

ترمپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا او صلاحیت امر پرتاب این بمب را داشت و یانه؟ گفت: آنچه که وظیفه او است، دادن اجازه به نیروهای نظامی می‌باشد.

او افزود:

"ما بهترین قوای نظامی جهان را داریم و آن‌ها مانند همیشه وظیفه شان را انجام داده‌اند. ما به آن‌ها صلاحیت کامل دادیم و این کاریست که آن‌ها انجام می‌دهند. به همین دلیل، آن‌ها در آخر موفق می‌باشند. اگر شما به هشت هفته گذشته نگاه کنید و آن را با کاری@که در هشت سال گذشته انجام شده مقایسه نماید، شما یک تغییر قابل ملاحظه را مشاهده می‌کنید."

رئیس جمهور ترمپ در ادامه سخنان خود گفت، آن ها رهبران نظامی و اردوی خارق العاده دارند که مایه افتخار است.

دو نالد ترمپ یک هفته پیش از این، حکم پرتاب راکت بریک پایگاه نظامی حکومت سوریه را در یک اقدام تلافی جویانه به حمله مظنون سلاح کیمیاوی صادر کرده و همچنان چین از احتمال درگیری در زمانی که تنش‌های روی کوریای شمالی روبه افزایش اند، هشدار داد.

مقامات امریکایی می‌گوید، پس از روی کار آمدن اداره بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا، استفاده احتمالی از این بمب در موقع ضرورت در افغانستان در دستور کار قرار داشت.

بر اساس گزارش رویترز ،حمله هوایی شام روز پنحشبه اولین بار نیست که جنگجویان گرده داعش در افغانستان مورد حملات سلاح ثقیل نیرو های نظامی امریکا قرار می گیرد.

تاکنون مشخص نیست که چه تعداد درنتیجه پرتاب این بمب که مادر بمب‍‌ها خوانده شده، تلف گردیده اند.

ولی مقام های افغان می گویند که این حملات تلفات ملکی در پی نداشت.

در سال ۲۰۰۶ میلادی برای اولین بار طیاره های بی ۵۲ امریکا با پرواز از پایگاه قطر دو ماموریت را در افغانستان انجام داد.

XS
SM
MD
LG