لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

حنیف بلخی: فساد در وزارت معارف پا برجاست


وزیر معارف افغانستان از موجودیت فساد و کم کاری در بخش‌های مختلف این وزارت خبر داده و گفته است که به زودترین فرصت اصلاحات لازم در این نهاد رونما خواهد شد.

اسد الله حنیف بلخی طی یک سفر به مزارشریف به رسانه‌ها گفت که با گذشت دو سال وی نتوانست اصلاحات لازم را در این نهاد بیاورد و فساد را کاهش بدهد.

آقای بلخی گفت که بعد از این تلاش جدی‌اش مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف این وزارت خواهد بود.

وی افزود:

" با وجود تلاش‌ها، با وجود پیشنهادها، با وجود کوشش‌های زیاد من نتوانستم که هنوز اصلاحات آنچنانیکه بخاطر معارف بیاریم، بخاطر اولاد‌های این سرزمین بیاریم در جلوگیری از فساد بیاریم، تا حالی ما به او موفق نشدیم."

وزیر معارف افغانستان گفت که در اکثر ولایات افغانستان مکاتب خیالی وجود دارد و در بلخ نیز مسئولان معارف از موجودیت مکاتب، شاگردان و معلمین خیالی به این وزارت گزارش داده‌اند.

اسدالله حنیف بلخی می‌گوید که در اکثر از ولایات امر او اجرا نمی‌شود و در بدل تعیین افراد در بست‌های مختلف توسط مامورین و مسئولان ریاست‌های معارف در ولایات رشوه اخذ می‌شود.

وزیر معارف، بلخ را نیز یکی از همین ولایات دانسته که فساد به گونه گسترده در ریاست معارف آن وجود دارد.

وی در رابطه گفت:

" من امر دادیم و امضای خودم است که این آدم کامیاب شده در امتحان ۸۹ نمره گرفته و کسی مقرر‌ اش نمی‌کنه، نام نفر را نمی‌گیرم نام نفر را برای من گرفته اند، گفت فلان نفر از مه ۱۸۰۰ دالر خواسته و کار مرا نمی‌کند در همین معارف بلخ در جای دیگر نه."

وزیر معارف افغانستان می‌گوید که بیش از ۳۰۰۰ معلم جدید در بست‌های مختلف در تمامی کشور به وظیفه گماشته خواهند شد و معاشات‌شان توسط دفتر ( یو اس آی دی) و وزارت مالیه کشور پرداخت خواهد شد.

اسدالله حنیف بلخی روی مشکلات معلمین در سرتاسر کشور بخصوص ولایت بلخ صحبت نموده گفت که اساسی‌ترین نیازمندی معلمین نداشتن سرپناه و پائین بود معاش‌شان است.

آقای بلخی می‌گوید، وزارت معارف در تلاش است با ایجاد اصلاحات و کاهش سطح فساد زمینه باز شدن دوباره مکاتب مسدود را نیز فراهم سازد.

با این حال افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ کارمندان اداره معارف این ولایت را به انجام فساد متهم نموده گفته است که جهت حل مشکلات موجود در این مورد نظریات‌شان را با وزارت شریک ساخته اند.

آقای حدید گفت:

" در معارف بلخ هم فساد وجود دارد ولی راه‌های حل فساد را ما پیشنهاد و نظریات خود را به جناب وزیر صاحب دادیم، ضمن اینکه ما از خدمات خوبی که صورت گرفته تشکر می‌کنیم، در پهلو‌یش مشکلات کمبود کتاب و بلند رفتن ظرفیت استاد‌ها یکی از مشکلاتی بوده که برای آن پیشنهاد کردیم."

این در حالیست که پیش از این نیز سیگار یا سرمفتیش ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان از موجودیت فساد گسترده در اداره معارف بلخ گزارش داده است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG