لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

تبصره نیویارک تایمز در مورد عکس العمل اخیر حامد کرزی


تعدادی از روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد عکس العمل حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در قبال استفاده بمب بزرگ غیر هسته یی توسط نیروهای امریکایی در اچین ننگرهار و همکاری مخفی روسیه با طالبان مطالبی را به نشر رسانیده‎است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز عکس العمل اخیر حامد کرزی را بررسی کرده‎است.

روزنامه به قول از رئیس جمهور پیشین آقای کرزی نوشته‎است که مردمان شرق افغانستان دو سال پیش؛ از آمدن جنگجویان داعش از پاکستان به افغانستان نگرانی نشان دادند اما آن زمان هیچ اقدامی صورت نگرفت.

نیویارک تایمز به این پرسش آقای کرزی که: "دو سال پیش چرا بر ضد گروه داعش اقدامی صورت نگرفت و مقامات چرا اجازه دادند که گروه داعش به مناطق شرقی دست یابند و مردمان آن مناطق را از خانه‌های‌شان بیرون کند؟" اشاره کرده و نوشته‎است آقای کرزی که پس از سرنگونی رژیم طالبان توسط نیروهای امریکایی به قدرت رسید در چند سال اخیر بر ضد امریکا موضع گیری می‎کند.

نیویارک تایمز کرزی را به چهره اپوزیسیونی تشبیه می‎کند که در خفا هدف تخریب حکومت به رهبری اشرف غنی را در پیش گرفته‎است.

با آنکه آقای کرزی بارها مخالف بمباری آمریکایان بر قریه و قصبات افغانستان بوده‎است اما به گفته روزنامه نیویارک تایمز پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته یی در اچین ننگرهار دستاویز سیاسی دیگری به دست او داد که بر حکومت رئیس جمهور غنی انتقاد کند.

واشنگتن تایمز

واشنگتن تایمز در شماره دیروزی‌اش نوشته‎است که پس از تنش‌ها در جریان انتخابات امریکا و تغییرات بعدی روسیه در خفا به طالبان دشمن-‌امریکا کمک کرد و دوست شد.

روزنامه می‎گوید پس از پایان یافتن دوره جنجالی ریاست جمهوری بارک اوباما سیاست امریکا در برابر منطقه به کشتی در هم شکسته می‎ماند.

واشنگتن تایمز می‎گوید روسیه از این حالت سود می‎برد و اما پنتاگون وزارت دفاع ایالات متحده امریکا نگران است. نویسنده مطلب می‎افزاید که رئیس جمهور دونالد ترمپ کارهای زیادی را در نظر دارد اما برای افغانستان نیز کاری بکند.

واشنگتن تایمز می‎نویسد که روسیه به گمان اغلب در قصد تلافی جویی شکست سابقه‌اش در افغانستان از امریکا است و به همین سبب به گروه طالبان مشروعیت می‎بخشد. روزنامه به سخنان جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره می‎کند و می‎گوید که به اساس شواهد روسیه در سطوح بلند با طالبان تماس‌های دارد و به این گروه راکت لانچرها و وسایل شب بین نیز فراهم کرده‎است.

جنرال جان نیکلسن گفته بود:

" اقدامات روسیه و ایران در افغانستان به تلاش‌های ناتو آسیب می‎رساند."

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG