لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

پنس: دوران صبر استراتژیک علیه کوریای شمالی گذشته‎است


مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا هشدار داده‎است که کوریای شمالی نباید ارادۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را آزمایش کند.

او افزوده‎است که همه گزینه‎ها برای مهار کردن برنامه‎های راکتی و سلاح‎های هسته‌یی کوریای شمالی روی میز اند.

پنس در جریان یک نشست خبری مشترک با هوانگ کیو آن سرپرست ریاست جمهوری کوریای جنوبی در سیول پایتخت این کشور امروز گفت که اقدام نظامی ایالات متحده در سوریه و افغانستان قوت و ارادۀ رئیس جمهور جدید امریکا را نشان داد.

اردوی امریکا هفتۀ گذشته بزرگترین بمب غیر هسته‌یی موسوم به مادر بمب‎ها را بر شبکۀ از تونل‎های جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ولسوالی اچین ننگرهار انداخت که در نتیجه آن مقام‎های افغان گفتند بیش از ۹۰ جنگجوی داعش کشته شدند.

پیش ازین، اردوی امریکا در جریان همین ماه یک پایگاه هوایی مربوط به رژیم سوریه را با پرتاب ۵۹ راکت کروز توماهاک هدف گرفت.

واکنش امریکا علیه حمله کیمیاوی در سوریه
واکنش امریکا علیه حمله کیمیاوی در سوریه

پیش از حضور یافتن در نشست خبری در سیول، مایک پنس امروز از منطقه غیر نظامی به شدت محافظت شده در مرز میان دو کوریا و نیز قریۀ سرحدی پانمونجام دیدن کرد.

پنس در آن‌جا گفت که دوران صبر استراتژیک در برابر کوریای شمالی گذشته‎است.

او افزود، واشنگتن می‎خواهد که از راه‎های صلح‌آمیز و مذاکره به پیش برود ولی او افزود که همه گزینه‎ها روی میز اند.

پنس اطمینان داد که امریکا همچنان در کنار کوریای جنوبی خواهد ایستاد.

وی افزود:

"بسیار افتخار می‎کنم که سلام‎های رئیس جمهور ایالات متحده را به سربازان ما و سربازان کوریای جنوبی تقدیم می‎کنم. ما آمادگی‌شان را می‎ستاییم و ابراز می‎داریم که مردم ایالات متحده امریکا به ایستادگی در کنار مردم کوریای جنوبی در ماه‎ها و سال‎های آینده متعهدند تا هم آزادی آنان (کوریای جنوبی) و هم موجودیت یک شبۀ جزیرۀ کوریای عاری از سلاح‎های هسته‌یی تضمین شود."

پنس خطاب به کوریای شمالی گفت که مردم و اردوی این کشور نباید ارادۀ ایالات متحده امریکا به ایستادگی در کنار متحدانش را به اشتباه بگیرند.

دیدار پنس از مرز میان کوریاهای جنوبی و شمالی در حالی انجام می‎شود که تنش‎ها در شبۀ جزیره کوریا عمدتاً به دلیل برنامۀ راکتی غیر قانونی کوریای شمالی افزایش یافته‎است.

پنس در کوریا
پنس در کوریا

همچنین یک روز پیش ازین دیدار، کوریای شمالی خواست راکت دیگری را آزمایش کند ولی راکت اندک پس از پرتاب منفجر شد و آزمایش ناکام ماند.

پنس این آزمایش ناکام را یک اقدام تحریک‌آمیز خواند.

پیش ازین، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا هم گفته‎است که کوریای شمالی به دنبال ایجاد مشکل است.

ترمپ یک گروه از نیروهای امریکایی به‌شمول یک طیاره بردار را هم به آب‎های شبۀ جزیرۀ کوریا فرستاده‎است.

در واکنش، وانگ یی وزیر خارجۀ چین هفته گذشته گفت که در صورت درگیری مسلحانه میان امریکا و کوریای شمالی هیچ طرف برنده نخواهد شد.

ترمپ که قبلاً گفته بود حتی بدون همکاری چین هم به مشکل کوریای شمالی رسیدگی خواهد شد دیروز گفت که چین در حال کار کردن با امریکا در مورد مشکل کوریای شمالی است.

منازعۀ سال‎های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میان دو کوریا بدون رسیدن به یک پیمان رسمی صلح به پایان رسید ولی دو کشور از لحاظ تخنیکی هنوز هم در حال جنگ اند.

در حال حاضر، حدود ۲۸،۵۰۰ نیروی امریکایی در کوریای جنوبی مستقرند.

مایک پنس در سفر ده روزه‌اش، از کوریای جنوبی به جاپان خواهد رفت و همچنین از اندونیزیا و آسترالیا هم دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG