لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

کابل: با سفر مک‌مستر به افغانستان باب جدید روابط با امریکا باز گردید


ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان می‌گویند که سفر مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا به کابل باب جدید از روابط با حکومت جدید امریکا را باز کرده‌است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز دوشنبه قبل از برگزاری نشست شورای وزیران به رسانه‌ها گفت که برای مک‌مستر تصویر واقعی از وضعیت افغانستان و منطقه داده شده و انتظار می‌رود که فیصله امریکا در آینده استراتژی جنگ را تغییر بدهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا

وی گفت:

"چون ایالات متحده امریکا در روزهای اخیر تصویب پالیسی‌شان نسبت به افغانستان است آقای مک‌مستر آمد تا بعداً در تصویب پالیسی و تصامیم که گرفته می‌شود گزارش دست اول داشته و از وضعیت مطالعه داشته باشند ما از این استقبال می‌کنیم."

از سوی دیگر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در جریان این سفر روی تطبیق پلان چهار ساله امنیتی میان افغانستان و امریکا توافق شده و امریکا در بخش تطبیق و همچنان تجهیز نیروهای افغان همکاری می‌کند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در ملاقات هر دو طرف وضعیت فعلی نیروهای امنیتی افغان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و روی اینکه تروریزم در کجا موجود است بحث‌های مفصلی صورت گرفت.

از سوی دیگر یک منبع که نخواسته از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت که امریکا می‌خواهد فاصلۀ که میان بارک اوباما و حکومت افغانستان ایجاد شده بود را از میان بردارد.

این منبع می‌گوید، در جریان سفر مک‌مستر برای اولین بار پس از امضای توافق‌نامه امنیتی روی موضوعات سرنوشت ساز و تجهیز نیروهای امنیتی افغان به سطح بالا گفت‌وگو صورت گرفت.

هیئت بلند رتبه حکومت جدید امریکا به رهبری مک‌مستر برای اولین بار روز شنبه وارد کابل گردید.

مک‌مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ پس از ملاقات با رئیس جمهور غنی، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و دیگر مقامات افغان روز دوشنبه روانه اسلام‌آباد گردید.

هرچند حکومت افغانستان سفر مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ را بخاطر تأمین روابط دو جانبه بسیار مهم می‌داند اما جبهه ملی نوین افغانستان می‌گوید که در این سفر کدام چیز تازۀ بدست نیامده‌است.

وحیدالله غازی خیل سخنگوی جبهۀ ملی نوین افغانستان
وحیدالله غازی خیل سخنگوی جبهۀ ملی نوین افغانستان

وحیدالله غازی‌خیل سخنگوی این جبهه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"سفریکه مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا به افغانستان داشت کدام تعهدات نو نشده‌است همان تعهدات که شده از زمان رئیس جمهور کرزی است که این‌ها به آن ادامه می‌دهند، اگر هر حکومت می‌بود آن‌ها به کمک‌‌های شان ادامه می‌دادند در این‌جا نه کدام تعهد نو شده و نه کدام قرارداد نو شده و نه کمک‌های جدید صورت گرفته است."

با این همه حکمت‌الله عظیمی یک تن از اعضای انستتیوت صلح و جنگ ملاقات میان مقامات افغان و امریکایی را مهم و با دست‌آورد خوانده و می‌گوید که این کار کم از کم شک‌های را از بین برده که امریکا افغانستان را تنها گذاشته است.

وی افزود:

"جنرال مک‌مستر در دولت امریکا یک مقام بلند پایه است، آمدن وی به افغانستان شک‌های را که قبلاً در مورد حکومت دونالد ترمپ وجود داشت که شاید افغانستان را تنها رها کند و توجه نکند را از بین می‌برد و یک باب جدید را در رابطه امریکا و افغانستان باز می‌کند و بسیار مهم است."

وی می‌گوید که در جریان این سفر در تناسب به صلح بیشتر روی عملیات‌های نظامی تأکید شده و امکان آن وجود دارد که به واقعیت استراتژی جنگ تغییر کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG