لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

فعالان مدنی بلخ از حمله بمی بر داعشیان در ننگرهار حمایت کردند


شماری از اعضای نهاد‌های مدنی بلخ از حمله بمی نیروهای هوایی امریکا بر پناهگاه های امن داعشیان در مامند دره ولسوالی اچین ولایت ننگرهار حمایت کرده و خواهان مبارزه جدی دولت در برابر هراس افگنی در کشور هستند.

ده‌ها تن از اعضای اتحادیه نهاد‌های مدنی بلخ روز سه شنبه در یک نشست خبری در مزارشریف جمع شده و ضمن حمایت از حمله بمی امریکا بر شورشیان داعش در ولایت ننگرهار از دولت افغانستان خواستند تا در نقاط ناامن کشور حملات مشابه را بر تروریستان انجام دهند.

آنان گفتند، هر حمله بمی نیروهای خارجی که در توافق با دولت افغانستان علیه هراس افگنان و مخالفین مسلح دولت صورت بگیرد، حمایت می‌کنند.

آنان در رابطه یک قطعنامه را نیز صادر کردند که در بند اول آن چنین آماده است:

" ما از هر اقدامی که به سرکوب هراس افگنان و دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان بی انجامد و در پرتو قوانین ملی، بین‌المللی، توافقات بین‌المللی و در هماهنگی با دولت افغانستان صورت گرفته باشد و به نفع مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم."

به باور فعالان مدنی بلخ، حضور روز افزون نیروهای ترویستی خارجی در کشور باعث ایجاد چالش به ثبات و امنیت کشور شده‌است و حکومت مکلفیت جدی در مبارزه با این گروه‌ها دارد.

آنان از نیروهای خارجی مستقر در افغانستان خواستند که در چارچوب توافقات بین‌المللی اقدامات لازمی را برای سرکوب و از بین بردن شورشیان داعشی و سایر شبکه‌های تروریستی در خاک افغانستان انجام دهند.

فعالان مدنی بلخ از جامعه کمک کننده به افغانستان می‌خواهد تا در تجهیز نظامیان افغان بیشتر از پیش توجه داشته و تمرکز کنند.

نجیب پیکان رئیس سازمان مردمی افغانستان در این باره گفت:

" باز هم اگر نیروهای امنیتی افغان تجهیز نشوند، هر قدر بمب که ریخته شود مصرف بیهوده خواهد بود، بخاطریکه آینده ثبات افغانستان بستگی مستقیم به تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان دارد."

فعالان مدنی بلخ در برابر آن اظهارات شماری از مقامات سابق حکومت افغانستان واکنش نشان دادند که در مقابل به حمله بمی نیروهای امریکایی در اچین ننگرهار مخالفت کرده بودند.

ملالی عثمانی یک عضو اتحادیه نهاد‌های مدنی بلخ چنین می‌گوید:

" مردم افغانستان همیشه صدا بلند می‌کنند، همۀ شان و بخصوص همین نهاد‌های مدنی که حکومت یا دولت بیدار شوین و دشمان‌ها را از بین ببرید."

این در حالیست که از حمله بمی نیروهای امریکایی بر مواضع داعشیان در ولسوالی اچین ننگرهار روز‌های انگشت شماری می‌گذرد، اما در سرتاسر کشور با مخالفت‌ها و حمایت گسترده از کتله‌های مختلف سیاسی و مدنی همراه بوده‌است.

مجیب حبیب زی

XS
SM
MD
LG