لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

تجهیزات و اسلحه نیروهای افغان از روسی به امریکایی تبدیل می‌شوند


بر اساس پلان انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، تجهیزات و اسلحه نیروهای امنیتی این کشور از اسلحه روسی به امریکایی تبدیل شده، و پولیس نظم عامه و سرحدی با اردو مدغم خواهد شد.

مشاور امنیت ملی امریکا در ملاقات با مقامات افغان روز یکشنبه هفته جاری این پلان چهار ساله را تائید نموده، تعهد کرد که اداره رئیس جمهور ایالات متحده در تطبیق این پلان مساعدت خواهد کرد.

مقامات افغان جزئیات پلان انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را افشا نکرده‎اند، ولی بر اساس اطلاعاتی که به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته‎است، بخش اساسی این پلان تبدیل تجهیزات و اسلحه نیروهای امنیتی افغانستان از اسلحه روسی به امریکایی است.

بر اساس این پلان نیروهای خاص افغان باید دو برابر افزایش یافته و تحت یک قوماندانی واحد فعالیت کنند؛ پولیس نظم عامه و نیروهای پولیس سرحدی باید در چوکات اردوی ملی افغانستان جذب شوند؛ پولیس افغانستان که در حال حاضر در جنگ‎ها نیز سهیم است، باید صرف امور تطبیق قانون را پیش ببرد.

پولیس سرحدی افغان
پولیس سرحدی افغان

مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا روز یکشنبه در کابل این پلان چهارساله را تائید نموده، تعهد کرد که اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در تطبیق این پلان با افغانستان مساعدت خواهد کرد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به پلان انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"به گفته آقای مک مستر، اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ فکر می‎کند که با این پلان و تطبیق آن در از بین بردن تهدیدات ناشی از تروریزم در افغانستان گام‎های سترگ برداشته خواهد شد و تهدیدات عمده سرکوب و از بین برده خواهد شد."

شورای امنیت ملی افغانستان جزئیات پلان انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را ارائه نکرده‎است، ولی گفته‎است که بر اساس این پلان قوای هوایی افغانستان تقویت شده، روی پا خواهد ایستاد.

یک هلیکوپتر ساخت روسیه در افغانستان
یک هلیکوپتر ساخت روسیه در افغانستان

اداره رئیس جمهور ایالات متحده امریکا تعهد کرده‎است که تا پایان سالجاری میلادی، به نیروهای هوایی افغانستان ۲۰۰ طیاره نظامی خواهد داد که اکثریت آن طیارات هلیکوپتر خواهد بود.

شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید، بخشی از این پلان چهار ساله انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی به نیروهای بین المللی ارتباط دارد و بخشی از آن را افغانستان عملی می‎کند.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی گفته‎است، تلاش‎های که به جانب افغان ارتباط دارد از آغاز سالجاری شمسی شروع شده که ایجاد بورد عالی اصلاحات در نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان یک مثال آنست.

XS
SM
MD
LG