لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

پالیسی جدید وزارت مالیه در مورد بودجه ملی


وزارت‎های مالیه و اقتصاد و اداره ارگان‎های محلی یک پالیسی را ترتیب کرده که بر اساس آن به مقام‎های محلی صلاحیت بیشتر داده شده و روند خدمات در ولایت بهتر خواهد شد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، پالیسی را ترتیب کرده‎اند که از بودجه ملی برای تقویت حکومت داری محلی و ارائه خدمات خوب به مردم از آن استفاده خواهد شد.

ضیاالرحمان حلیمی رئیس عمومی بودجه و پلان وزارت مالیه روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که در این پالیسی برای تمام ولایات طبق فورمول علمی برای هر سال یک یک میلیون دالر در نظر گرفته شده‎است.

پالیسی ساخت بودجه ولایتی در سال ۱۳۹۴ از سوی کابینه افغانستان تصویب و مرعی الاجرا شد.
پالیسی ساخت بودجه ولایتی در سال ۱۳۹۴ از سوی کابینه افغانستان تصویب و مرعی الاجرا شد.

وی افزود:

" پالیسی حکومت این است تا خود ولایات وسیله برای عرضه خدمات شوند که ما وشما به همان طرف روان هستیم ۳۴ میلیون دالر درسال مالی ۱۳۹۶ به اساس پالیسی به گونه امتحانی به چهار اداره برای هر ولایت یک میلیون دالر و بعدا در بین خود ادارات می‎باشد که ما به اساس یک فرمول علمی پیش رفته‎ایم درین روند ولایتی در کنار دیگر مفادات فعالیت‎های اقتصادی در ولایات به صورت درست به پیش می‎رود."

پالیسی ساخت بودجه ولایتی در سال ۱۳۹۴ از سوی کابینه افغانستان تصویب و مرعی الاجرا شد.

این پالیسی به ادارات ولایتی رهنمایی می‎کند تا بودجه خود را برمبنای اصول پذیرفته شده مدیریت مالی عامه و بدست آوردن اهداف خود به مصرف برسانند که در آن مساوات جندر، مبارزه در برابر فساد و در کنار ختم فقر برخی از مسایل اجتماعی دیگر در نظر گرفته شده باشد.

به اساس پالیسی بودجه سازی ولایتی غیر مرکزی شدن امور مالی که اهداف آن از سوی حکومت وضع می‎گردد تمرکز پالیسی بیشتر بر این است که از بودجه ملی بخاطر تقویت حکومت داری و توانمند شدن مردم کار گرفته می‎شود.

در عین حال مسئولان اداره مستقل ارگان‎های محلی نیز برای تقویت حکومت داری محلی و عرضه خدمات بهتر به مردم غیر مرکزی شدن امور مالی را مهم می‎دانند.

عبدالمقتدر ناصری رئیس پالیسی و پلان این اداره در نشست بودجه سازی ولایتی گفت تا زمانی‎که به مسئولان محلی بودجه و اختیار کامل داده نشود عرضه خدمات بهتر در ولایات به مردم ناممکن است.

وی افزود:

"ادارات محلی تقویت شود اگر ما حرف از عرضه خدمات معیاری می‎زنیم و اگر اختیار و منابع مناسب برای ما داده نشده باشد عرضه خدمات بهتر حرف منطقی نیست انشاالله که به محلات صلاحیت داده شود."

در همین حال امیر خان یار رئیس کمیسیون محاسبه عمومی و مالی و بودجه ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که حین ساختن بودجه باید به مسئولان ولایتی وقت داده شود تا بودجه مطابق نیازمندی‎های موجود تهیه گردد.

آقای یار می‎گوید که با غیر مرکزی شدن امور مالی مصرف بودجه بالا رفته و در ولایات بیشتر پروژه‎ها تطبیق شده و خدمات بهتر از هروقت دیگر به مردم عرضه می‎شود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG