لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

تا پایان اپریل ۲۰۱۷ هلمند میزبان ۳۰۰ نیروی تازه نفس امریکایی خواهد بود


نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان
نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان

در حالیکه بعضی مناطق ولایت هلمند در حال خارج شدن از چنگ طالبان است، ۳۰۰ مرین یا نیروی پیاده بحری امریکایی راهی این ولایت اند.

قرار است نیروهای تازه نفس امریکایی با قوای افغان همکاری کنند تا جلو گسترش فعالیت‎های طالبان در هلمند را بگیرند.

نیروهای امریکایی که راهی هلمند اند، قرار است نه ماه در این ولایت بمانند.

این ۳۰۰ تن بیشترین شمار سربازان خواهد بود که برای بار اول بعد از سال ۲۰۱۴ از ایالت کارولینای شمالی به هلمند فرستاده می‎شوند. قرار است این عساکر تا پایان ماه اپریل به هلمند رسیده و در آن‎جا جابجا گردند.

این عساکر امریکایی سربازان و افسران قول اردوی ۲۱۵ هلمند و هم افسران پولیس زون ۵۰۵ بست را آموزش می‎دهند.

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان
نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان

قوماندانی مرین یا نیروهای پیاده بحری امریکا می‎گوید، عساکر که قرار است به هلمند برسند، در آن‎جا به سربازان افغان طرق استفاده از سلاح‎های دور برد و جوانب استراتژیک ارسال یک دلگی کوچک به محل جنگ را می‎آموزانند.

ولی به نوشته مرین تایمز، هلمند برای چنین نیروها به محل خطرناک مبدل شده‎است.

در ماه مارچ یک سرباز افغان سه عسکر امریکایی را هدف گلوله قرار داد.

در ماه فبروری هم یک نیروی خاص امریکایی در ولسوالی سنگین شدیداً زخمی شد.

جنرال دیوید پتریوس که قوماندان قوای امریکایی و ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ بود به مرین تایمز گفته‎است، ارسال ۳۰۰ نیروی مرین به هلمند تغییر را در وضعیت این ولایت وارد خواهد کرد.

دراین حال والی هلمند گفته‎است نیروهای افغان در فصل زمستان آموزش‎های وسیع دیدند و پلان دارند تمام مناطقی را دوباره بگیرند که در یک سال گذشته از دست داده‎اند.

پیتر برگن یک تحلیلگر مرکز مطالعاتی نیو امریکا به نشریه مرین تایمز گفته‎است، این ۳۰۰ مرین امریکایی در حالی به افغانستان فرستاده می‎شوند که امنیت این کشور نسبت به هر وقت دیگر بد است.

برگن بر اساس یک تحقیق اردوی امریکا گفته‎است که طالبان بالای سوم حصه نفوس افغانستان که حدود ۱۰ میلیون تن می‎شود حاکمیت دارند یا همین مناطق بین طالبان و حکومت افغانستان دست به دست می‎شوند.

یک عسکر امریکایی با نیروهای افغان
یک عسکر امریکایی با نیروهای افغان

ولی حیات‌الله حیات والی هلمند در صحبتی با رادیو آزادی بدون آنکه در مورد اعزام ۳۰۰ نیروی تازه نفس امریکایی به هلمند تبصره کند گفت:

"ما پلان امنیتی خود را بر اساس قوای که با ما همکاری دارند و ظرفیتی که داریم، تهیه نموده‎ایم و به مردم اطمینان می‎دهم که امسال بر اساس پلان عملیاتی خود محلات زیادی را از مخالفین خواهیم گرفت. ما تا حال هجوم دشمن را شکست داده‎ایم که بر لشکرگاه آورده بودند و به کمک استخبارات منطقه می‎خواستند لشکرگاه را سقوط بدهند. ما در حال حاضر در حالت تهاجمی قرار داریم."

ولی با این هم گفته می‎شود، تمام ولسوالی‎های هلمند تا حدی یا به شکل کامل در چنگ مخالفین قرار دارند.

خبرنگار رادیو آزادی در هلمند می‎گوید که ولسوالی‎های باغران، دیشو، نوزاد، موسی‌قلعه، خانشین، ناوه و سنگین به‌طور کامل در کنترول طالبان بوده در حالی‎که بخش‎های از گرشک، نادعلی، مارجه و واشیر هنوز هم در تصرف قوای افغان اند.

بعضی حوزه‎های لشکرگاه نیز یا در دست طالبان اند یا بین قوای افغان و طالبان دست به دست می‎شوند.

کتلین فوریست یک تحلیلگر مرکز مطالعات جنگ در امریکا به مرین تایمز گفته‎است، با گرفتن ولسوالی سنگین، طالبان قادر شده‎اند حملات‌شان بر مناطق دیگر استراتژیک مانند لشکرگاه، شهر کندهار و ترینکوت را افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG