لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

جریان آب و برق بند سلما بخاطر مشکلات تخنیکی قطع شده‌است


نزدیک به ده روز است که جریان آب و برق بند سلما بخاطر مشکلات تخنیکی قطع شده‌است.

مسئولان اداره حوزه دریای هریرود-مرغاب در ولایت هرات می‌گویند آنان از متخصصان هندی درخواست کرده‌اند که این مشکلات را برطرف سازند.

به‌گفته آنان، تیمی از متخصصان هندی سرگرم برطرف ساختن مشکلات تخنیکی بند سلما در ولسوالی چشت شریف هستند.

انجنیر نور احمد بارز رئیس این اداره می‌گوید یک تیم از انجنیران هندی در تلاش اند تا این مشکلات را بزودی برطرف سازند.

وی افزود:

"عوارض جزئی که وجود داشت ما نمی‌توانستیم که ترمیم کنیم و باید خود هندی‌ها تعمیر می‌کردند. در این روزها فشارهای زیادی را که از طریق مقام‌ها بر هندی‌ها آوردیم مبنی بر این که آب را رها بکنید، آن‌ها گفتند که تا چهار روز دیگر ظرفیت آب زیاد می‌شود و ما آب را رها می‌کنیم."

در همین حال قطع جریان آب دریای هریرود روند کار دهقانان را مختل ساخته است.

بشیر احمد احمدی آمر امور زراعتی اداره زراعت و آبیاری هرات می‌گوید، آب دریای هریرود به‌طور کامل قطع شده‌است و با گرم شدن هوا و نبود آب این مشکلات چند برابر خواهد شد.

وی افزود:

"دهقانان مشکلات جدی دارند در این مورد که در جوی‌ها هیچ آب وجود نداشت، در حالی‌که بهار است و هوا گرم شده و زراعت به خصوص کشتزارهای گندم سخت به آب نیاز دارد."

بند سلما در فاصله تقریباً ۱۷۰ کیلومتری شرق شهر هرات موقعیت دارد.

فرهاد خادمی ولسوال چشت می‌گوید، بررسی‌های تخنیکی متخصصان هندی در بند سلما تکمیل شده‌است و به زودی جریان آب و تولید برق در این پروژه از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود:

"قرار است در روزهای آینده تمام مسئولیت‌های بند سلما به انجنیرهای افغان سپرده شود، امروز تمام بررسی‌ها و چک تخنیکی آن‌ها تکمیل شده و قرار است تا شام روز چهارشنبه تمام توربین‌های این بند فعال شود و آب در دریا جریان پیدا کند."

بند سلما یکی از پروژه‌های زیربنایی در افغانستان است.

کار این پروژه بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، سر انجام در اوایل سال گذشته خورشیدی از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نریندرا مودی صدراعظم هندوستان افتتاح شد.

این بند که از کمک‌های کشور هندوستان ساخته شده‌است، ظرفیت آبیاری هزاران هکتار زمین و تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

برق تولیدی این بند به سیستم برق هرات وصل شده‌است و گفته می‌شود مردم در برخی از مناطق این ولایت از برق سلما استفاده می‌کنند.

حکومت افغانستان بخاطر تأمین امنیت این پروژه کندک محافظت بند سلما را ایجاد کرده است تا بتوانند از تهدیدات احتمالی مخالفان جلوگیری کنند.

با آن‌هم چند ماه قبل انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که کشورهای همسایه هنوز هم برای بند سلما تهدید بزرگی به حساب می‌آیند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG