لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

مسئولین: ۵۰۰ جریب زمین شهرک شیرخان بندر توسط زورمندان غصب شده‌است


مسئولان تصدی شیرخان بندر کندز با ابراز نگرانی می‌گویند که بخشی از زمین‌های شهرک تجارتی این بندر از سوی زورمندان محلی و افراد با نفوذ غصب شده‎اند.

بر اساسِ گفته‎های این مسئولان بارها به مقام‌های حکومتی در خصوص پس‌گیری زمین غصب شده درخواست کرده‎اند، اما تا اکنون در مورد پس‌گیری زمین غصب شده اقدام عملی صورت نگرفته‎است.

سید مقصود زدران مدیر شهرک تجارتی شیرخان بندر کندز در گفت‌وگو با رادیو آزادی افزود که تصدی شیرخان بندر دارای ۱۵۰۰ جریب زمین بود، اما از این میان در حدود ۵۰۰ جریب آن از سوی زورمندان و مافیای زمین به شکلی از اشکال غصب شده‎است.

وی افزود:

"موازی ۱۴۹۴ جریب زمین مربوط شهرک شیرخان بندر می‌شود از این جمله تقریباً در موازی ۵۰۰ جریب آن توسط غاصبان و مردم غصب شده‎است."

کندز
کندز

زدران افزود، تلاش نموده‎اند تا جلو غصب زمین‌های این شهرک را بگیرند، اما به دلیل عدم همکاری ارگان‌های مربوط غاصبان زمین در مقابل آنان ایستادگی کرده‎اند.

بر اساس معلومات مسئولان، درین شهرک نمرات رهایشی برای تاجران در نظر گرفته شده‎است و علاوه بر آن مارکیت‌های تجارتی، گدام‌ها برای تخلیه اموال تجارتی، سردخانه‌ها و ده‌ها بلند منزل و تمامی تسهیلاتی که برای یک شهرک نیاز است در نظر گرفته شده، اما تا اکنون اعمار نشده‎اند.

در همین حال دلاور خان یک‌تن از باشنده‌گان شیرخان بندر نیز می‌گوید که بیشتر زمین‌های این شهرک از سوی زورمندان غصب شده، اما حکومت تا هنوز در مورد پس‌گیری آن کدام اقدام نکرده‎است

دلاور خان افزود:

"زمین غصب شده همه مردم و مسئولان دولتی در جریان هستند و تصدی کدام قوه اجرائیه ندارد که جلو غصب زمین را بگیرد، ولی قوه اجرائیه تا هنوز در مورد جلوگیری زمین اجراأت نکرده‎است."

از سوی دیگر سید محمود دانش سخن‌گوی والی کندز عدم هم‌کاری اداره محلی کندز را در خصوص جلوگیری زمین‌های غصب شده رد کرده گفت که مقام‌ ولایت کندز در برابر غاصبان زمین در این ولایت مبارزه جدی را آغاز کرده‎است.

دانش: مقام ولایت در مورد جلوگیری غصب زمین جدیت و اراده قاطع دارد.
دانش: مقام ولایت در مورد جلوگیری غصب زمین جدیت و اراده قاطع دارد.

دانش افزود:

"آن‌های که به عنوان مأمورین دولت می‌گویند که ولایت در قسمت جلوگیری از غصب زمین همکاری لازم را انجام نداده‎است، اما مقام ولایت در مورد جلوگیری غصب زمین جدیت و اراده قاطع دارد و به زودی در این مورد اقدام می‌شود و از تک تک مأمورین تصدی نیز در پیرامون غصب زمین پرسیده خواهد شد و غاصبان به ارگان‌های عدلی و قضای معرفی می‌شوند."

از جانبِ دیگر عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز می‌گوید که برخی از مسئولان ادارات دولتی ضعف خود را در عدم همکاری نیروهای امنیتی توجیه می‌دهند، در حالی‌که نیروهای امنیتی با سایر ارگان‌های دولتی در خصوص جلوگیری غصب زمین همکاری جدی کرده‎اند.

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز
عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز

او افزود:

"هیچ‌گاه ضعف خود را توجیه به‌نام عدم همکاری نیروهای امنیتی نکنند. ما در خدمت‌شان هستیم و این را جز از مسئولیت‌های خود می‌دانیم."

باید یادآور شد که اساس شهرک تجارتی شیرخان بندر در سال ۱۳۸۴ از سوی وزارت تجارت و صنایع در مساحت ۱۵۰۰ جریب زمین در این ولایت گذاشته شده، اما تا اکنون در خصوص اعمار این شهرک اقدام عملی صورت نگرفته‎است.

شیرخان بندر، یکی از بنادر مهم افغانستان شمرده می‌شود که در جوار سرحد تاجکستان موقعیت دااشته و اين بندر افغانستان را از طريق پلِ که بر فراز درياى آمو ساخته شده به تاجکستان و کشورهای آسیای میانه وصل می‌سازد.

گزارش: احمل آرین

XS
SM
MD
LG