لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

امریکا: توافق هستوی صرف دستیابی ایران به اسلحه اتمی را تاخیر کرده‎است


رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با انتقاد شدید از توافقنامه سال گذشته هستوی قدرت‎های بزرگ جهان با ایران روز چهارشنبه نزدهم اپریل گفت، این توافقنامه صرف تبدیل شدن ایران را به یک کشور اتمی به تاخیر انداخته‎است.

وزیر خارجه امریکا گفته‎است، یک بازنگری ۹۰ روزه توسط اداره ترمپ، نه تنها چگونگی عملی کردن تعهدات توسط ایران را بررسی می‎کند که وزارت خارجه امریکا به تاریخ هژدهم اپریل آن را تصدیق کرد، بلکه خواهد دید که آیا عملکرد ایران در منطقه به تهدید منافع امریکا ادامه می‎دهد، یا خیر؟

تیلرسن: ایران بزرگترین کشور تمویل کننده تروریزم در جهان است.
تیلرسن: ایران بزرگترین کشور تمویل کننده تروریزم در جهان است.

تیلرسن با اظهار این‎که توافقنامه قدرت‎های بزرگ جهان با ایران در امر رسیدن به هدف "یک ایران غیر اتمی" ناکام شده، صرف هدف آن‎ها را در زمینه تبدیل شدن به یک کشور اتمی به تاخیر انداخته‎است، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته‎است:

"ایران بزرگترین کشور تمویل کننده تروریزم در جهان است و مسئولیت تشدید منازعات متعدد را داشته، منافع امریکا را در کشورهای مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان با خطر مواجه می‎سازد و به حمایت از حملات بر ضد اسرائیل ادامه می‎دهد. یک ایران غیر قابل کنترول احتمال حرکت بالقوه به مسیر کوریایی شمالی را دارد و جهان را نیز با خود خواهد برد."

ایران با تاکید گفته‎است که در صدد دسترسی به اسلحه اتمی نیست.

ایران تا هنوز در مورد سلسله اخیر انتقادات اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ تبصره نکرده‎است.
ایران تا هنوز در مورد سلسله اخیر انتقادات اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ تبصره نکرده‎است.

توافقنامه قدرت‎های بزرگ جهان که امریکا نیز در آن شامل است با ایران، در بدل تخفیف تحریم‎های اقتصادی وضع شده بالای این کشور، محدویت‎های را بالای برنامه اتمی ایران وضع کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا همچنان گفته‎است:

"یک پالیسی همه جانبه در مورد ایران، مستلزم آنست تا همه تهدیدهای در نظر گرفته شود که ایران به وجود آورده‎است. آشکار است که این تهدیدها زیاد است. به ایران از ناحیه تهدیدهای که به منطقه و جهان به وجود آورده‎است، باید بطور همه جانبه نگریسته شود."

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، اظهارت روز چهارشنبه نزدهم اپریل رکس تیلرسن مبین آنست که وی از منتقدان شدید توافقنامه اتمی با ایران به شمول کشورهای اسرائیل و عربستان سعودی، طرفداری خواهد کرد.

متیس: در حال حاضر، ما تاثیرات ایران را در ملیشه‎های که در سرتاسر منطقه دارد می‎بینیم.
متیس: در حال حاضر، ما تاثیرات ایران را در ملیشه‎های که در سرتاسر منطقه دارد می‎بینیم.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا نیز به تاریخ نزدهم اپریل با انتقاد شدید از تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت:

"در حال حاضر، ما تاثیرات ایران را در ملیشه‎های که در سرتاسر منطقه دارد می‎بینیم، ایران ملیشه‎های حزب الله لبنان را حمایت می‎کند. این ملیشه‎ها هزاران جنگجو را فراهم می‎کنند، طبعاً ایران ملیشه‎های خودش را هم در سوریه دارد و به حفظ بشارالاسد در قدرت ادامه می‎دهد. در هرجایی که ببینید و مشکل وجود داشته باشد، ایران در آنجاست."

ایران تا هنوز در مورد سلسله اخیر انتقادات اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ تبصره نکرده‎است، ولی آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران گفته‎است، اگر ایالات متحده امریکا توافقنامه اتمی با این کشور را نقض کند، ایران عکس العمل متقابل نشان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG