لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

جهان

نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران رد شد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران

شورای نگهبان ایران رئیس جمهور پیشین این‌کشور محمود احمدی نژاد را که به حیث نامزد در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام کرده بود، رد صلاحیت کرده‌است.

با وجودیکه آیت الله علی خامنه‌یی رهبر مذهبی ایران از احمدی نژاد خواسته بود که در انتخابات خود را نامزد نکند، وی درین انتخابات ثبت نام کرد.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده‌است که نامزدی حسن روحانی رئیس جمهور فعلی و ابراهیم رئیسی چهرۀ محافظه کار از سوی شورای نگهبان تائید شده‌است.

انتظار می‌رود رئیسی ۵۶ ساله که از نزدیکان خامنه‌یی است مهمترین رقیب روحانی درین انتخابات باشد.

فهرست شش نامزد تائید شده از سوی شورای نگهبان دیروز نشر شد.

شمار مجموعی کسانی که به حیث نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند به ۱۶۳۶ نفر می‌رسید که ۱۳۷ تن آن‌ها زنان بودند.

اما هیچ یک از زنان ثبت نام کرده در فهرست نهایی نامزدها راه نیافته اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

دهها پناهجوی افغان در بریتانیا در مخالف با برنامه اعزام به روندا، دست به اعتراض زدند

بیرق بریتانیا
بیرق بریتانیا

شماری از پناهجویان افغان امروز (۸ می) در شهر لندن پایتخت بریتانیا در اعتراض به اعزام پناهجویان به کشور رواندا، تظاهرات برپا کردند.

در ویدیو های نشر شده در شبکه های اجتماعی ده ها پناهجویان افغان دیده می شوند که در برابر پارلمان بریتانیا تجمع کرده، می گویندکه افغان‌ها نباید شامل این تصمیم شوند و رواندا برای آنها یک کشور مصئون نیست.

با وصف انتقادات سازمان ملل متحد، سازمان ها و نهاد های حقوق بشر، حدود دو هفته قبل پارلمان بریتانیا پلان اعزام پناهجویان را برای بررسی دوسیه های پناهندگی‌شان به رواندا تصویب کرد.

رواندا در ابتدا حدود ۵۷۰۰ پناهجو را خواهد بپذیرفت.

قرار است که تا حدود شش هفتۀ آینده، اعزام اولین گروه پناهجویان که توسط حکومت بریتانیا "مهاجران غیرقانونی" خوانده شده اند به رواندا آغاز شود.

رهبر چین امروز در بوداپست با صدراعظم هنگری دیدار میکند

 شی جین پینگ رئیس جمهور چین
شی جین پینگ رئیس جمهور چین

شی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز(۹ می) در جریان سفر خود به اروپا با ویکتور اوربان صدراعظم هنگری در شهر بوداپست، پایتخت آن کشور گفتگو می کند.

شی جین پینگ در جریان این سفر به اروپا قبل از هنگری، از فرانسه و صربستان نیز دیدن کرده است.

براساس خبرگزاری دی. پی. ای، هنگری تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که در پروژه بزرگ "یک کمربند یک راه" چین قرار دارد.

ویکتور اوربان صدراعظم هنگری که روابط خوبی با پیکنگ دارد و در اتحادیه اروپا اکثر در انزوا است، می خواهد یک تعادل ایجاد کند.

سفر چین شی جین پینگ به هنگری در حالی صورت گرفته که چین در حال اعمار یک خط آهن حدود ۳۵۰ کیلومتری بین شهرهای بوداپست و بلگراد، پایتخت صربستان است.

افراد مسلح در بلوچستان پاکستان، هفت سلمان را کشتند

نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان
نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان

پولیس و یک مقام محلی پاکستان می گویند که مهاجمان مسلح سحرگاه امروز(۹ می) در یک خانه در ایالت ناآرام بلوچستان در جنوب غرب این کشور، بر هفت سلمان تیراندازی کرده و آنها را به قتل رسانیدند.

به گفته محسن علی، یک مقام پولیس محلی، این قتل ها در حومۀ شهر بندری گوادر در ایالت بلوچستان رخ داده، همه سلمان ها اهل ایالت پنجاب بودند و با هم زندگی و کار می کردند.

ضیاءالله لنگاو، وزیر داخلۀ بلوچستان، این قتل ها را محکوم کرده، گفته که پولیس در مورد اینکه چه کسانی در عقب این حمله قرار داشته اند، تحقیق می کند.

به گفتۀ پولیس، آنها معتقدند که حمله بر سلمان ها به شغل آنها مربوط نبوده و تا هنوز مسئولیت این حمله را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است.

بیشتر از چهل افغان از زندان های امارات متحده عربی آزاد شدند

بیرق امارات متحده عربی
بیرق امارات متحده عربی

وزارت امور خارجه حکومت طالبان از ازادی ۴۲ زندانی افغان در امارات متحده عربی خبر داده است.

حافظ ضیاء احمد معاون سخنگوی این وزارت امروز در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که در نتیجه تلاش های سفارت افغانستان در امارات متحده عربی، به آزادی این ۴۲ زندانی افغان از محابس مختلف این کشور، تصمیم گرفته شد.

به گفته حافظ ضیاء احمد، این زندانیان از حکم عفو رهبری امارات متحده عربی بهره مند شده اند، اما او نگفته که این افغان ها به خاطر ارتکاب کدام جنایات در آن کشور زندانی بودند، اما گفته که حکومت طالبان متعهد است که، برای حل مشکلات افغان ها در هر گوشه و کنار جهان اقدام کند.

در پاکستان برای ثبت نام کودکان به مکتب، حالت اضطراری اعلان شده است

دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان
دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان

حکومت پاکستان روز چهارشنبه برای ثبت نام میلیون ها کودک در مکتب ها وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان به روز چهارشنبه(۸ می) در اسلام آباد گفت که دولت این کشور برای مقابله با وضعیت دشوار بازگشت کودکان به مکتب ها، به صورت رسمی وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

این اعلام به دولت پاکستان فرصت می دهد تا مشکلات را اولویت بندی کند و در صدر دستور کار، بودجه و سایر منابع را قرار دهد.

پاکستان مجهز به سلاح هسته یی، با جمعیتی در حدود ۲۴۰ میلیون تن، چندین دهه با درگیری، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر و به تازه گی با تأثیرات تغییرات اقلیمی روبرو بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۶ میلیون کودک میان ۵ تا ۱۶ سال در پاکستان از آموزش رسمی محروم اند که بالاترین آمار در جهان دانسته شده است.

شش جنگجو در نتیجه عملیات اردوی پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند

عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا
عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا

اردوی پاکستان از کشته شدن شش جنگجو در دو عملیات جداگانه در ایالت خیبر پختونخوا خبر می دهد.

اردو به روز چهارشنبه (۸ می) در اعلامیۀ گفت که پنج جنگجو در جریان یک عملیات در پناهگاه شان در دیره اسماعیل خان کشته شدند.

جزئیات بیشتر داده نشده که این جنگجویان به کدام گروه وابسته بودند.

اردوی پاکستان همچنین گفته که یک جنگجوی دیگر در حمله جداگانه در وزیرستان شمالی کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اردوی پاکستان بیشتر شورشیان تحریک طالبان پاکستان یا تی تی پی را در این منطقه هدف قرار می دهد.

به گفتۀ خبرگزاری، از هنگامی که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شده اند، شورشیان پاکستانی جسور تر شده و حملات شانرا در آنکشور افزایش داده اند.

حکومت ایران یک افغان را به جرم کار و بار مواد مخدر شهر کرمان اعدام کرد

حلقه دار و جلاد در ایران
حلقه دار و جلاد در ایران

گروه رسانه یی حال وش که از وضعیت در ولایت سیستان و بلوچستان ایران گزارش دهی می کند، از حکم اعدام یک شهروند افغانستان در آنکشور خبر می دهد.

این رسانه، فرد اعدام شده را به نام خان محمد اسحق زی، باشنده اصلی ولسوالی لاش جوین ولایت فراه معرفی کرده و گفته است که این مرد به اتهام مرتبط با مواد مخدر، بامداد روز چهارشنبه(۸ می) در زندان کرمان بدون اطلاع قبلی و دیدار آخر با خانواده اش اعدام شد.

حال وش به نقل از منابع گزارش داده که اسحق زی چهل ساله، در سال ۲۰۲۰ به اتهام های مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از سوی محکمه انقلاب شهر سمنان ایران به اعدام محکوم شد. خان محمد اسحق زی متاهل و پدر پنج فرزند معرفی شده است.

ماه گذشته یک نهاد حقوق بشری ایران تحت نام "هه نگاو" گفت که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به اینسو، شمار افغان های اعدام شده در زندان های ایران به ۱۴ تن رسیده است.

ایران در میان کشور های جهان درجه خیلی بالا در اجرای حکم اعدام دارد که همواره با انتقاد های شدید نهاد های مدافع حقوق بشری روبرو شده است.

کرملین دست داشتن در توطئه ناکام قتل رئیس جمهور اوکراین را، رد کرد

قصر کرملین در مسکو
قصر کرملین در مسکو

کرملین اتهامات کیف در مورد توطئه مسکو برای ترور ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را رد کرد.

اداره استخبارات اوکراین روزگذشته گفت که توطئه برای قتل رئیس جمهور زلینسکی از سوی روسیه را خنثی کرده است.

اما دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور پوتین امروز ( ۸ می ) بگونه غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرد و گفت که اتهامات اوکراین ممکن براساس اطلاعات نادرست باشد.

کیف روزگذشته گفت که در توطئه برای قتل زلینسکی، پنج تن از اعضای گارد دولتی اوکراین هم دخیل بودند.

این خبر پس از آن نشر شد که وزارت داخله روسیه روز شنبه گفت که برای زلینسکی و برخی دیگر از مقام های اوکراین دوسیه های جنایی گشوده و آنها را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

پنتاگون: یک سرباز امریکایی با نقض مقررات نظامی در روسیه، بازداشت شده است

نمایی از ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ( پنتاگون)
نمایی از ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ( پنتاگون)

وزارت دفاع امریکا ( پنتاگون) می گوید یک سرباز امریکایی که روز گذشته ( ص۷ می ) در روسیه بازداشت شد ، مقررات نظامی را با سفر به شهر ولادیووستوک در شرق روسیه نقض کرده است.

گوردن بلاک یکی از دو شهروند امریکایی است که در یک هفته گذشته در روسیه بازداشت شدند.

پنتاگون می گوید که این سرباز امریکایی بخاطر یک ماموریت در کوریای جنوبی مستقر بود و قرار بود که به ایالت تگزاس برگردد اما گوردن بلاک بدون اطلاع به مسئولین از طریق چین وارد روسیه شده است.

مقام های امریکایی تایید کرده اند که این سرباز امریکایی به اتهام سرقت از یک زن در روسیه بازداشت شده است.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، با بازداشت شهروندان امریکایی در روسیه این پرسش مطرح شده که مسکو خواهان مبادله احتمالی زندانی ها با واشنگتن است.

روابط واشنگتن و مسکو به دلیل جنگ غیرموجه روسیه در اوکراین تیره شده است.

همسر عمران خان در پاکستان از بند خانگی به زندان منتقل میشود

عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان و بشرا بی بی خانمش
عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان و بشرا بی بی خانمش

یک محکمه در پاکستان امروز ( ۸ می ) دستور داد که بشرا بی بی، همسر عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان، از بند خانگی به زندان فرستاده شود.

براساس خبرگزاری رویترز، این درخواست از سوی بشرا بی بی مطرح شده زیرا موجودیت او در بند خانگی باعث نگرانی های امنیتی بشرا بی بی شده است.

بشرا بی بی از ماه جنوری در خانه خود در اسلام آباد در بند خانگی به سر میبرد.

او و همسرش متهم به فروش هدایای دولتی در زمان صدارت عمران خان استند.

محکمه به مقام های امنیتی پاکستان دستور داد که بشرا بی بی را به زندان ادیاله راولپندی منتقل کنند، جایی که عمران خان ۷۰ ساله هم در آن برای چهارده سال زندانی شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG