لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

مینه پال: اشرف غنی حمله بر قول اردوی شاهین را بررسی می‌کند


رئیس جمهور غنی به منظور آغاز بررسی و تحقیق حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین و عیادت از مجروحین به ولایت بلخ رفته است و و تاکید نموده است، کسانیکه در این رویداد دست داشته اند، مجازات خواهند شد.

حمله تهاجمی بر قول اردوی که بخش‌های امنیتی و دفاعی چندین ولایت را در نقاط شمال کشور مدیریت می‌کند.

رئیس جمهور غنی این حمله بر سربازان را که جهت ادای نماز در مسجد این قول اردو حضور داشتند جنایت خوانده و آنرا مغایر آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی می‌گوید.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تأکید می‌ورزد که رئیس جمهور دستور بی‌درنگ تحقیق همه جانبه را در باره این رویداد داده‌است و هدف سفرش به ولایت بلخ، آغاز چگونگی بررسی و تحقیق حمله و دیدار با خانواده‌های قربانیان است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"هدف سفر رئیس جمهور آغاز بررسی این رویداد و تحقیق این رویداد است. هدف همین است که این رویداد به گونه همه جانبه تحلیل و بررسی گردد، هر کسی که در این رویداد دست داشته مجازات خواهد شد و کسانیکه غفلت کرده‌اند مطابق قانون جزا می‌بینند، اما اجازه دهید که در این باره بررسی ما پایان یابد."

آمار از تلفات برخاسته از این رویداد از سوی رسانه‌های خارجی و داخلی به گونه های متفاوت به نشر رسیده‌است.

یک مقام ایالات متحد امریکا به خبرگزاری رویترز گفته که بیشتر از ۱۴۰ تن در این حمله کشته شده‌اند.

از سوی دیگر یک سخنگوی اردوی امریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که در این حمله بیش از ۵۰ سرباز افغان کشته شده‌اند.

در این میان خبرگزاری دویچه وله آلمان نگاشته است که در این حمله ۱۴۰ تن کشته و حدود ۱۶۰ تن از سربازان افغان زخم برداشته اند.

با این همه، وزارت دفاع افغانستان در خبرنامۀ گفته است که در این حمله بیش از صد تن از سربازان کشته و زخمی شده‌اند و جزئیات بیشتر در این باره نداده‌است.

اما یک منبع که نخواست نام‌اش گرفته شود می‌گوید که تعداد کشته شدگان به ۱۳۸ تن و زخمی‌ها به ۶۴ تن می‌رسد.

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه این حمله را ضعف مقام‌های امنیتی می‌خوانند.

به اساس گزارشات، حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین دیروز هنگامی رخ داد که نخست یک مهاجم انتخاری مواد انفجاری همراهش را در برابر درب ورودی این قول اردو منفجر ساخت و پس از آن، گروهی مهاجمان با استفاده از یک موتر رنجرِ نیروهای نظامی وارد این پایگاه نظامی شدند و بالای عساکریکه در مسجد مصروف ادای نماز جمعه بودند، آتش گشودند.

درگیری میان مهاجمان انتحاری و نیروهای امنیتی افغان ۵ ساعت به درازا کشید و سر انجام این درگیری با کشته شدن تمام مهاجمان خاتمه یافت.

رئیس ارکان قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفته است که این حمله از سوی ده مهاجم راه اندازی شده بود.

حمله بر قول اردوی شاهین پس از شفاخانه سردار محمد داوود مرگبار‌ ترین حمله بر نظامیان افغان بوده‌است.

سه روز پیش از این حمله، تاج محمد جاهد وزیر امور داخله در سفر و بازدید‌ اش از این قول اردو گفته بود هر گروهی که در برابر نیروهای امنیتی و نا امن سازی کشور بجنگد، دشمن مردم افغانستان است.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه که رهبری مجلس روز شنبه این جرگه را بعهده داشت از بهر آنکه به گفته او بر این مقام‌ها بدون در نظر داشت توانایی‌ های شان از سوی این جرگه رای داده شده‌است، انتقاد کرد.

وی گفت:

"حملۀ دیروز در قول اردوی ۲۰۹ شاهین نشان می‌دهد که ضعف امنیتی در کشور از حد زیاد شده‌است و در هر سه نهاد امنیتی ما مشکل زیاد شده‌است، اما متأسفانه هنگامیکه این مقام‌ها استیضاح می‌شوند، همین وکیل صاحبان آن‌ها را با کف زدن‌ها رخصت می‌کنند و باز همان انتقاد‌ها ادامه می‌یابد."

تاکنون پهلوهای اصلی این رویداد روشن نشده‌است، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که مهاجمان با یونیفورم اردوی ملی وارد این قول اردو شده بودند.

صدیق ساحل یکی از کارشناسان نظامی می‌گوید، گزینش افراد غیر حرفه‌یی و ناکارا در سمت‌های مهم نهادهای نظامی بر اساس سلیقه رهبران حکومت وحدت ملی، سبب شده‌است تا چنین حمله‌های مرگبار از نظامیان کشور قربانی بگیرد.

این کارشناس نظامی، ضعف استخباراتی، نفوذ گروه طالبان در صفوف نیروهای امنیتی و بی پروایی در برابر نظامیان افغان را از سوی دولت از علت‌های اصلی چنین حمله‌ها می‌خواند و تأکید می‌ورزد که ادامه چنین حملات مرگبار در برابر نیروهای امنیتی، پایه‌های نظام افغانستان را ورشکست و این‌کشور را بسوی بحران خواهد کشانید.

طالبان مسلح مسئولیت این حمله مرگبار را به عهده گرفته اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG