لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

امریکا بالای موضوع افغانستان با پاکستان دشمن خواهد شد؟


وزارت امور خارجه پاکستان می‌گوید، روابط اسلام‌آباد و واشنگتن دوستانه است و هر دو کشور مشترکاً بر ضد تروریزم مبارزه می‌کند.

با آن‌که پاکستان همواره از مبارزه صادقانه علیه تروریزم سخن می‌زند اما زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در کابل می‌گوید، پاکستان باید موقف‌اش را در رابطه به افغانستان به امریکا معلوم نماید.

زلمی خلیل‌زاد به رسانه‌ها گفته‌است که اگر پاکستان در مورد افغانستان موقف‌اش را تغییر ندهد ممکن روابط اسلام‌آباد و واشنگتن از دوستی به دشمنی مبدل گردد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان بدون تفاوت در رابطه به مبارزه علیه تروریزم اقدام کرده و امریکایی‌ها شاهد چنین اقدامات هستند.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

وی افزود:

"تا جایی‌که به پاکستان ارتباط دارد ما بدون کدام تفاوت علیه تمام گروه‌های تروریستی اقدامات کردیم، بخاطر مبارزه علیه تروریزم پاکستان و امریکا هر دو اقدام کرده‌اند ما همکار هستیم مشترکاً جنگ می‌نمائیم و در عین حال بخاطر همکاری‌ها میکانیزم خاص هم داریم. پاکستان و امریکا از مدت‌ها بدینسو در مبارزه علیه ترویزم یکجا همکاری کرده‌اند."

وزرات خارجه پاکستان می‌گوید، با افغانستان روابط وجود دارد اما بخاطر بهبود این روابط تلاش‌ها ادامه دارد.

با آن‌که این‌بار نخست نیست که مقامات امریکایی بر ضد پاکستان چنین اظهارات را بیان می‌کنند اما ممکن این بار اول باشد که زلمی خلیلزاد چنین گفته است.

در عین حال مجله نیوزویک به نقل از برخی منابع نوشته است، با وجود آنکه پاکستان ادعا دارد که در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه عمل می‌نماید اما هنوز هم ایمن الظواهری رهبر القاعده در شهر کراچی پاکستان بسر می‌برد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به رادیو آزادی خبرهای منتشر شده از سوی نیوزویک را بی‌اساس خواند.

از سوی هم برخی از کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند، پاکستان از چندین دهه روابط عمیق با امریکا داشته و انتظار نمی‌رود که امریکا بخاطر مسئله افغانستان روابط‌اش را با پاکستان خراب نماید.

انتظار خادم کارشناسان امور بین‌المللی
انتظار خادم کارشناسان امور بین‌المللی

انتظار خادم یکتن از این کارشناسان در مورد گفت:

"قدرت‌های بزرگ جهان بخاطر تحقق اهداف‌شان با یک دیگر یکجا می‌شوند برخی اوقات تکتیک‌های شان را عوض می‌کنند اما اهداف‌شان ثابت است من بیشتر بدین باور هستم که همکاری ۵۰ سالۀ امریکا و پاکستان سبب می‌شود که روابط نزدیک میان دو کشور چنانچه که است، باقی می‌ماند."

به‌گفته آقای خادم، این بار نخست نیست که امریکا و دیگر قدرت‌های جهان بخاطر حمایت پاکستان از تروریزم بالای آن‌کشور فشار وارد می‌کنند اما به‌گفته وی حکومت پاکستان ظرفیت این را دارد که چگونه از چنین فشار‌ها خود را بیرون نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG