لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

ولسی جرگه: اشرف غنی ۲۵ مصوبه تصویب شده شورای ملی را توشیح نکرده‌است


ابراهیمی: توشیح نشدن مصوبه‌های تائید شده شورای ملی، خلاف قانون است
ابراهیمی: توشیح نشدن مصوبه‌های تائید شده شورای ملی، خلاف قانون است

ولسی جرگه افغانستان می گوید که برخی از مصوبه‌های تصویب و تائید شده شورای ملی از سوی رئیس جمهور تا هنوز توشیح نشده و این خلاف قانون است.

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که تأخیر در توشیح مصوبه‌های تصویب و تائید شده در تضاد با قانون اساسی است و رئیس جمهور باید این قانون را نشکند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه گفت، بر اساس شواهد رئیس جمهور ۲۵ مصوبه تصویب و تائید شده شورای ملی را توشیح نکرده‌است.

اراهیمی: ۲۵ مصوبه مجلس که مطابق قانون باید مرعی اجرا می‌شد اما از سوی رئیس جمهور به تأخیر افتاده است.
اراهیمی: ۲۵ مصوبه مجلس که مطابق قانون باید مرعی اجرا می‌شد اما از سوی رئیس جمهور به تأخیر افتاده است.

وی گفت:

"ما اسناد در اختیار داریم که بدبختانه ۲۵ مصوبه مجلس که مطابق قانون باید مرعی اجرا می‌شد اما از سوی رئیس جمهور به تأخیر افتاده و این صریح خلاف قانون اساسی است و چنین صلاحیت را ندارد."

آقای ابراهیمی در مورد این مصوبه‌ها جزئیات بیشتر نداد.

وی گفت که هیئت اداری و کمیته رؤسا در این مورد با رئیس جمهور دیدار خواهند داشت و اگر مشکل حل نشد ولسی جرگه در نشست عمومی در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مصوبه‌های تصویب و تائید شده از سوی شورای ملی به زودی از سوی رئیس جمهور امضا و توشیح خواهد شد.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهور به رادیو آزادی گفت که علت تأخیر در توشیح این مصوبه‌ها نرسیدن نوبت امضای این مصوبه‌ها بوده‌است.

مینه پال: به زودی از سوی رئیس جمهور امضا خواهد شد.
مینه پال: به زودی از سوی رئیس جمهور امضا خواهد شد.

وی افزود:

"مصوبه‌های که از سوی شورای ملی تصویب و تائید شده به زودی از سوی رئیس جمهور امضا خواهد شد تنها علت تأخیر در این زمینه نرسیدن نوبت امضای آن بوده و دیگر هیچ مشکل موجود نیست."

کبیر رنجبر کارشناس حقوقی می‌گوید که مصوبه‌های که به اکثریت آرا از سوی شورای ملی تصویب و تائید شده باشد مطابق قانون اساسی اگر تا دو هفته از سوی رئیس جمهور توشیح نشد، شکل قانونی به خود اختیار می‌کند.

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه همچنان از رئیس جمهور خواست تا بجای وزرای سلب صلاحیت شده و سرپرستان، وزرای جدید را به ولسی جرگه برای اخذ رأی اعتماد معرفی کند.

ریاست جمهوری می‌گوید، به زودی وزرا معرفی خواهند شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که عبدالله حبییی وزیر پیشین دفاع افغانستان و قدم‌شاه شهیم لوی درستیز پیشین این وزارت روز دوشنبه در پی اعتراضات گسترده مردم از سمت‌های‌شان استعفا کرده و از سوی رئیس جمهور نیز منظور شده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG