لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

وزیر دفاع امریکا استراتژی اداره ترمپ را به حکومت افغانستان اعلام می‎کند


وزیر دفاع ایالات متحده امریکا که به کابل آمده می‎گوید حکومت وحدت ملی رهبری خوب داشته و استراتژی جدید اداره دونالد ترمپ را به حکومت افغانستان اعلام می‎کند.

جنرال جیمز متیس می‎گوید که تیم متخصصین با وی به افغانستان آمده تا وضعیت و چالش‎های موجود درین کشور را بررسی کنند و با تشریک مساعی به این مشکلات رسیدگی خواهد شد.

متیس با تیم همراه اش
متیس با تیم همراه اش

وی افزود:

"ما چالش‎ها و مشکلات در افغانستان را بررسی و ارزیابی می‎کنیم، جنگ فعلی در افغانستان جنگ یک ملت نه بلکه جنگ ملت‌هاست و نیاز به تشریک مساعی برای ختم این جنگ است."

آقای متیس همچنان گفت که ۲۰۱۷ سال پر چالش برای نیروهای افغان خواهد بود اما آنان در کنار این نیروها ایستاده‎اند.

وی همچنان از طالبان خواست تا صادقانه وارد گفت‌وگوهای صلح شوند.

آقای متیس با اشاره به روسیه گفت که این کشور در ساحات مختلف دخیل است اما آنان صحبت‎های دیپلوماتیک با روسیه را ادامه می‎دهند.

به‌گفته وی، اگر روسیه با طالبان همکاری نظامی کرده باشد خلاف قوانین بین‌المللی است.

از سوی هم جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان با اشاره به نشست مسکو گفت هر کشوری‌که از پروسه صلح افغانستان پشتیبانی کند، مورد استقبال امریکاست.

نیکلسن با متیس
نیکلسن با متیس

نیکلسن حمله اخیر بالای داعش را پیام واضح به این گروه خوانده گفت که داعش تهدید به جهان است و حملات‌شان بالای این گروه ادامه می‎یابد.

این درحالیست که وزیر دفاع امریکا دریک سفر از قبل اعلام ناشده روز دوشنبه به افغانستان آمد.

هدف از این سفر بررسی اوضاع امنیتی و چگونگی مبارزه با تروریزم است.

وزیر دفاع امریکا با سران حکومت و سربازان امریکایی مستقر در افغانستان دیدار کرده‎است.

سفر آقای متیس در تداوم سفر اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا صورت می‌گیرد.

این دومین مقام بلند رتبه امریکایی است که پس از به روی کار آمدن حکومت جدید امریکا به رهبری دونالد ترمپ به کابل سفر می‌کند.

مک‌مستر گفته بود، طالبان که صلح نمی‎کنند باید شکست داده شوند و به پاکستان گفته بود که باید از گروه‎های تروریستی منحیث آله جنگی استفاده نکند.

از سوی هم ارگ ریاست جمهوری می‎گوید که همکاری‎های دومدار و مبارزه با تروریزم اجندای بحث میان وزیر دفاع امریکا و سران حکومت بوده‎است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود:

"در این دیدار وزیر دفاع امریکا روی همکاری دومدار کشور اش با افغانستان صحبت کرده و همچنان روی مبارزه با تروریزم نیز همه‌جانبه گفت‌وگو شده‎است."

هیئت اداری ولسی جرگه سفر متیس به افغانستان را مهم می‎داند اما از سران حکومت می‎خواهد تا از وضعیت امنیتی کشور، مشکلات و مداخله کشورهای همسایه در امور افغانستان به وزیر دفاع امریکا معلومات روشن بدهد.

سمیع: باید سران حکومت این مقام امریکایی را قناعت بدهد تا به پاکستان فشار بیشتر وارد کنند.
سمیع: باید سران حکومت این مقام امریکایی را قناعت بدهد تا به پاکستان فشار بیشتر وارد کنند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه در این مورد گفت:

"هر سفر مقام‎های حکومتی امریکا به افغانستان مفید است اما به شرطی‌که حکومت ما بتواند پیام‎های واضح داشته باشند تا مقام‎های امریکایی وضعیت را تحلیل کرده و آقای ترمپ را قناعت داده بتوانند."

در عین حال فیصل سمیع منشی مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید باید سران حکومت این مقام امریکایی را قناعت بدهد تا به پاکستان فشار بیشتر وارد کنند.

از سوی هم اسدالله ولوالجی کارشناس سیاسی به این باور است که اداره دونالد ترمپ می‎خواهد تا تصمیم دقیق در مورد افغانستان اتخاذ کند.

به‌گفته وی، با توجه به حمله اخیر در شرق افغانستان، بهبود وضعیت امنیتی در این کشور و سرکوب مخالفین مسلح در صدر کار آقای ترمپ در افغانستان قرار خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG