لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ارزیابی وضعیت تجارتی و اقتصادی افغانستان


اتاق تجارت و صنایع افغانستان ارزیابی‌اش در باره وضعیت تجارتی و اقتصادی این کشور را به نشر رساند.

مسئولان این اتاق روز سه شنبه گفتند، این ارزیابی بر اساس مصاحبه با صدها متشبث و سرمایه‌گذار در ولایت‌های کابل، هرات، ننگرهار و بلخ صورت گرفته‎است.

به‌گفته آنان در سال ۲۰۱۶ میلادی وضعیت تجارت نسبت به سال ۲۰۱۵ بهتر شده و در بخش برق سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما هنوز مشکلاتی در این عرصه وجود دارد که باید حکومت برای حل آن اقدام کند.

نبود زمین و برق، پیچیدگی قوانین، فساد اداری، نبود شفافیت در قراردادها و نا امنی از عواملی اند که فعالیت‎های سکتور خصوصی را با مشکل روبه‌رو ساخته‎است.

این اظهارات مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان است که روز سه شنبه بر اساس ارزیابی جدید در باره وضعیت تجارتی و اقتصادی این کشور، بیان شد.

یک راه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان
یک راه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان

به‌گفته این مسئولان، این ارزیابی بر اساس مصاحبه با صد ها متشبث و سرمایه‌گذار در ولایت‎های کابل، هرات، ننگرهار و بلخ صورت گرفته‎است.

عتیق‌الله نصرت رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود:

"امکانات زیربنایی یکی از مشکلات است، نبود برق است، نبود زمین است و نبود مارکیت از جمله مشکلات در برابر تجار افغان است، همچنان پروسیجرهای مالیاتی و نبود کارگر ماهر هم بخش از مشکلات است، هر چی زودتر قانون را تعدیل کنیم تا نتایج مثبت آن محسوس شود."

آقای نصرت گفت، با وجود این مشکلات در سال گذشته در سکتور برق و بخش‎های دیگر، حدود یک میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شده‎است.

به‌گفته وی، اگر حکومت برای حل این مشکلات اقدامات فوری انجام دهد، وضعیت اقتصادی و تجارتی از حالت کنونی بیرون شده و فعالیت‎های تجار افغان سرعت خواهد یافت.

اتاق تجارت و صنایع هنگام ارائه ارزیابی جدید همچنان نبود زمین، برق و زیربنا را از چالش‎های عمده فرا راه متشبثین و سرمایه‌گذاران خواند.

مندوی کابل
مندوی کابل

در همین حال، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، حل مشکلات تجار و سرمایه‌گذاران از اولویت‎های حکومت است و در این باره تلاش‎ها سرعت یافته‎است.

وی افزود:

"یکی از اهداف عمده این است که چطور ما می‎توانیم سهولت‎ها را برای شما فراهم کنیم و شما چطور می‎توانید از فرصت‎ها به‌گونه درست استفاده کنید، ما در حدود بیشتر از ۱۴۶ پیشنهاد و توصیه را شناسایی کردیم که باید بالای این پیشنهادها امسال کار کنیم، جایی‌که تعدیل قانون کار داشت، تعدیل می‎کنیم و جایی‌که قانون جدید کار داشت، قانون جدید می‎سازیم."

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گویند، با وجود مشکلات در دو سال اخیر، فعالیت‎های متشبثین و تجار افغان افزایش یافته و هنوز نیز در حال بیشتر و بهتر شدن است.

این در حالیست که پیش از این هم سکتور خصوصی افغانستان از نبود زیربنا و برق بارها شکایت‎های مشابهی را مطرح کرده بودند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG