لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

ولسی جرگه: برای بررسی حادثه اخیر در بلخ، محکمه اختصاصی ایجاد شود


پس از حمله مرگبار بر قول اردوی شاهین در ولایت بلخ، ولسی جرگه افغانستان استعفای شماری از مقامات وزارت دفاع و تبدیلی‎ها را کافی ندانسته بلکه خواهان ایجاد محکمه اختصاصی درین خصوص شد.

برخی اعضای ولسی جرگه گفتند، در رابطه به حمله بر قول اردوی شاهین و دیگر حملات خونین از مسئولان تحقیق درست صورت نگرفته و به‌خاطر سهل‌انگاری در این حادثه مسئولین مقصر باید مجازات شوند.

هیئت اداری این جرگه افغانستان می‎گوید، برای بررسی حادثه خونین قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ باید محکمه اختصاصی ایجاد گردد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روز چهارشنبه پس از بحث‎های اعضای ولسی جرگه گفت، سهل‌انگاری مقامات امنیتی به‌خاطر وقوع این حادثه قابل تحمل نیست و باید بر اساس قانون آنان مجازات شوند.

ابراهیمی: باید با ایجاد یک محکمه خاص جنرالان و افسران که غفلت وظیفوی کردند به محکمه کشانیده شوند تا قناعت مردم فراهم گردد.
ابراهیمی: باید با ایجاد یک محکمه خاص جنرالان و افسران که غفلت وظیفوی کردند به محکمه کشانیده شوند تا قناعت مردم فراهم گردد.

وی افزو:

" استعفای مسئولین امنیتی افغانستان در پیوند به حوادث تروریستی قول اردوی شاهین قناعت‌بخش برای مردم افغانستان و نماینده‎های مردم نیست باید با ایجاد یک محکمه خاص جنرالان و افسران که غفلت وظیفوی کردند به محکمه کشانیده شوند تا قناعت مردم فراهم گردد."

اعضای ولسی جرگه همچنان گفتند، نتایج بررسی‎ها در رابطه به حادثه شاه شهید، حمله بر ریاست حفاظت از رجال برجسته و حمله بر شفاخانه چهارصد بستر تا کنون با مردم شریک ساخته نشده‎است.

آنان گفتند، حکومت پس از وقوع هر حمله کمیسیون‎های حقیقت‌یاب را به‌خاطر بررسی‎های هرچه بیشتر ایجاد می‎کند اما نتایج کاری هیچ یک از این کمیسیون‎ها تا کنون روشن نگردیده‎است.

اعضای ولسی جرگه در حالی چنین سخنان را بیان می‎کنند که روز جمعه گذشته در حمله طالبان مسلح بر قول اردوی شاهین در ولایت بلخ به‌گفته وزارت دفاع یک ۱۳۵ تن کشته و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.

پس از حمله
پس از حمله

شماری از فعالان مدنی، مردم عام و کارشناسان سهل‌انگاری مقامات امنیتی را عامل اصلی این رویداد می‎دانند.

در عین حال تواب غورزنگ سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان می‎گوید، تحقیقات در رابطه به حادثه بلخ به‌گونه جدی ادامه دارد و نتایج آن بسیار زود با مردم شریک ساخته خواهد شد.

وی افزود:

"هیئت اختصاصی جهت بررسی ابعاد مختلف حادثه خونین قول اردوی ۲۰۹ شاهین در مزار شریف از طرف دولت مرکزی اعزام شده و تحقیقات خود را به زودی نهایی خواهد کرد همانگونه که در مصوبه شورای امنیت آمده نتایج تحقیقات خویش را با ملت افغانستان شریک می‎سازند هدایات لازم جهت برخورد قانونی با مسئولین مربوطه و جلوگیری از بروز دوباره این‌گونه حوادث به مسئولین ذیربط صادر نموده‎است."

پس از وقوع این حادثه عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان و قدم‌شاه شهیم لوی درستیز اردوی ملی از وظایف‌شان استعفا دادند و برخی مقامات دیگر وزارت دفاع نیز تبدیل شدند.

اما برعلاوه اعضای ولسی جرگه مردم عام نیز گفته‎اند که باید تنها به استعفا و تبدلی مقامات اکتفا نشود بلکه کسانی‌که در رویداد قول اردوی شاهین غفلت وظیفوی کرده‎اند باید مجازات شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG