لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

فیفا طرح عملی اصلاحات انتخاباتی را به کمیسیون انتخابات سپرد


مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا طرح عملی را به هدف اصلاحات در روند انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات این کشور سپرد.

این مؤسسه می‎گوید که حکومت وحدت ملی به‌خصوص کمیسیون‎های انتخاباتی تا کنون برای برگزاری انتخابات آینده هیچ گام عملی برنداشته‎اند.

مسئولین این نهاد می‎گویند که آنان بر اساس مشوره با رهبران احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نماینده‎های برخی سازمان‎ها این طرح را ترتیب داده‎اند و کمیسیون‎های انتخاباتی باید برای عملی کردن آن اقدامات جدی را انجام دهند.

رشید: می‎خواهیم به حکومت نشان دهیم که در هر حالت ما حق ما را می‎خواهیم.
رشید: می‎خواهیم به حکومت نشان دهیم که در هر حالت ما حق ما را می‎خواهیم.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا روز چهار شنبه در کابل حین سپردن این طرح به نماینده‎های کمیسیون‎های انتخاباتی گفت:

"پلان که واقعاً نشان دهنده نظریات مردم است و از مسئولین مربوط این توقع را دارد که آن را عملی کنند آماده و تسلیم شد یعنی می‎خواهیم به حکومت نشان دهیم که در هر حالت ما حق ما را می‎خواهیم ما توجه آنان را می‎خواهیم که لطفاً دیگر برای تطبیق این پروسه اقدام عملی کنید."

رشید می‎گوید اعتماد سازی در رابطه به کمیسیون‎های انتخاباتی با حرف نه بلکه به اقدامات عملی بستگی دارد و باید این موضوع در نظر گرفته شود.

به‌گفته مسئولین فیفا این طرح کاری به هدف اصلاحات در روند انتخاباتی به موضوعات مهم و کلیدی اشاره می‎کند که با ایجاد اصلاحات در این موضوعات نه‌تنها در امور مدیریت انتخابات مؤثر خواهد بود بلکه حیثیت یک رهنمود خوبی را نیز برای معیاری شدن این روند به همرا خواهد داشت.

این طرح بر ۹ مورد تأکید دارد که شامل روشن بودن روند انتخابات، آماده ساختن لیست رأی دهنده‌گان، مشخص کردن حوزه‎های انتخاباتی، سیستم انتخاباتی، هزینه مالی انتخابات، روند رأی‌دهی الکترونیکی، شمارش آرا، نقش نهادهای انتخاباتی و سهم زنان در انتخابات می‎باشد.

مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان قبل از این گفته‎است که حکومت برای برگزاری انتخابات علاقه‌مندی ندارد و تحت نام اصلاحات در نظام انتخاباتی مانور سیاسی را انجام می‎دهد.

درین حال معاذالله دولتی یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که این کمیسیون از نظریات جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخابات استقبال کرده و آماده است تا با آنان همیشه در تماس باشد.

دولتی: کمیسیون از نظریات جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخابات استقبال می‌کند.
دولتی: کمیسیون از نظریات جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخابات استقبال می‌کند.

وی افزود:

"هر وقت و هر زمانی که دوست‎ها خواسته باشند دیدگاه‎ها و نظریات‌شان را با ما شریک کنند ما با کمال میل می‎پذیریم و در جلسات با ایشان شرکت خواهیم داشت."

با این همه مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا می‎گوید که حکومت وحدت ملی در زمینه اصلاحات در نظام انتخاباتی وقت‌کشی کرده‎است.

مسئولین این مؤسسه می‎گویند اصلاحات در انتخابات نیاز به اراده جدی دارد چیزی که حکومت در آن کوتاه آمده‎است.

اما مقامات حکومتی پیش از این گفته‎اند که برای برگزاری انتخابات شفاف متعهد هستند و دراین زمینه تلاش‎های حکومت وحدت ملی ادامه دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG