لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

ترمپ صلاحیت ارسال نیروهای بیشتر به سوریه و عراق را به پنتاگون داده‌است


رئیس جمهور امریکا به رهبران نظامی کشورش صلاحیت بیشتر داده‎است که در مورد ارسال نیروها به سوریه و عراق خود تصمیم بگیرند.

قصر سفید به وزارت دفاع امریکا حق انعطاف پذیری بیشتر را داده تا در مورد شمار سربازان امریکایی درین دو کشور تصمیم بگیرد.

اسوشیتدپرس می‎نویسد این تازه ترین مثال اقدامات رئیس جمهور دونالد ترمپ مبنی بر دادن صلاحیت‎های بیشتر به رهبران نظامی امریکا می‎باشد.

این تصمیم جدید به جیمز متیس وزیر دفاع امریکا صلاحیت می‎دهد که قوای بیشتر را به سوریه بفرستد تا با نیروهای محلی به حمایت امریکا در حالی همکاری کنند که این نیروها برای گرفتن شهر رقه از چنگ داعش تلاش دارند. رقه در حال حاضر به حیث پایتخت باالفعل داعش استفاده می‎شود.

نیروهای امریکایی در عراق
نیروهای امریکایی در عراق

این تصمیم همچنان اجازه می‎دهد شمار سربازان امریکایی در عراق برای عقب زدن داعش در موصل تغیر کند تا منطقه را قبل از آغاز کار بازسازی باثبات بسازند.

پنتاگون در چند ماه گذشته تغیراتی را در تعداد سربازان در عراق و سوریه وارد نموده و صدها مرین را به سوریه فرستاده‎است تا از قوای محلی با سلاح ثقیل حمایت کند و هم مشاورین بیشتر را به عراق فرستاده تا با قطعات قبلاً موجود امریکایی در موصل بجنگند.

این اقدامات با حمایت قصر سفید صورت گرفته‎اند ولی این تغیرات مورد نیاز در دوره ریاست اوباما صورت نمی‎گرفت.

دانا وایت سخنگوی پنتاگون دیروز گفت، آقای متیس تاحال تغیراتی را در شمار سربازان قبلاً موجود در عراق و سوریه وارد نکرده‎است.

در دوره رئیس جمهور اوباما رهبران نظامی مجبور بودند برای هر تصمیم در مورد ارسال قوای بیشتر به مناطق جنگ توجیهاتی را ارائه نمایند.

قرار است این صلاحیت جدید به رهبران نظامی، معلومات شفافتری را در مورد رقم اصلی نیروهای امریکایی در عراق و سوریه چندین سال بعد از آن ارایه کند که این رقم به درستی روشن نبوده‎است.

شمار عساکری‎که اوباما رسماً دستور حضور شان در سوریه را داده بود به ۵۰۳ تن و در عراق به ۵۲۶۲ تن محدود بود.

ولی پنتاگون حدود هفت هزار عسکر مستقر در عراق دارد و صدها عسکر بیشتر از رقم دستور داده شده در سوریه حضور دارند، اما آن‎ها را به دلیل موقتی بودن و بر اساس قواعد استخدام پرسونل حساب نمی‎کند.

گفته می‎شود تصمیم جدید ترمپ و معلوم شدن شمار دقیق نیروهای امریکایی در عراق شاید حساسیت‎های را این کشور برانگیزد.

مقامات امریکایی نگرانی دارند که اگر اعتراف کنند چند هزار سرباز بیشتر مستقر در عراق دارند، این مسئله می‎تواند منتج به مخالفت‎ها شده و مشکلاتی را برای حکومت عراق ایجاد نماید.

قابل ذکر است که این تصمیم ترمپ تنها در مورد عراق و سوریه است و تا حال افغانستان را متاثر نمی‎سازد ولی تغیراتی برای شماری نیروها در افغانستان هم مورد بحث قرار دارد.

دیوید پیتریوس قوماندان سابق نیروهای بین المللی در افغانستان گفته‎است به پنج هزار سرباز بیشتر امریکایی در افغانستان نیاز است.

جنرال جیمز متیس وزیر دفاع امریکا نیز هنگام دیدار روز دوشنبه اش از کابل از فرستادن عساکر بیشتر به افغانستان یاد آور شده و گفت این اقدام مورد غور و بررسی قرار دارد.

XS
SM
MD
LG