لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

ابتکار قوماندان امنیه کندهار برای جلب طالبان به پروسه صلح افغانستان


جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار، فردی‌که در گذشته در صف اول ذهنیت‌های ضد طالبان قرار داشت، مایل به صلح شده‌است.

به ابتکار وی از سال گذشته به این‌سو در نتیجه پروسه که هدف آن کاهش نفوذ پاکستان بر طالبان است، شماری از اعضای طالبان خانواده هایشان‌را از پاکستان به افغانستان منتقل کرده‌اند.

فرانس پرس این گزارش را بر اساس صحبت‌ها با شماری از اعضای اسبق طالبان منتشر کرده‌است که به کندهار برگشته‌اند.

مسئولین شورای صلح در کندهار می‌گویند تلاش‌های را آغاز کرده‎اند تا طالبان را به پروسه صلح فرا بخواننده‎اند.

عطا محمد احمدی رئیس شورای صلح کندهار به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در شورای رهبری طالبان چهره‌های زیاد از کندهار وجود دارند و به همین دلیل تلاش‌های آن‌ها نتایجی مثمر را در بر خواهد داشت.

کندهار
کندهار

مسئولین شورای صلح کندهار، داشتن رابطه با طالبان را رد نمی‌کنند ولی می‌گویند تا حال کدام طالب خانواده اش را از پاکستان به کندهار نیاورده‌است.

عطا محمد احمدی رئیس شورای صلح کندهار به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، این شورا با شماری از اعضای طالبان تماس گرفته و امیدوار است شماری از آن‌ها به پروسه صلح بپیوندند.

او افزود:

"اعضای شورای صلح این تلاش‌ها را حتماً ادامه می‌دهند ولی تا حال کسی نیامده‌است. مذاکرات آغاز شده‌است و امیدواریم در آینده به این هدف برسیم. طالبان تا هنوز منتظر هستند که یک راه حل سیاسی یافت شود و به شکل آبرومندانه بیایند و به پروسه صلح بپیوندند، زیرا اگر به شکل انفرادی بیایند می‌ترسند و مشکلاتی را احساس می‌کنند."

ملا عبدالروف که خود را عضو پیشین کمسیون اقتصادی طالبان معرفی کرده در صحبتی با فرانس پرس گفته‌است، یک فرد ارتباطی جنرال رازق به طالبان اطمینان داده‌است زمینه برگشت محفوظ آن‌ها به کندهار را مهیا می‌سازد و کسی با آن‌ها کار نخواهد داشت.

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار در ماه دسمبر سال گذشته از طالبان خواست به صلح بپیوندند.
جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار در ماه دسمبر سال گذشته از طالبان خواست به صلح بپیوندند.

احمدی این موضوع را بعد از آن به رادیو آزادی ابراز داشت که فرانس پرس گزارش داد که بعضی از اعضای طالبان به ابتکار جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار، خانواده هایشان‌را از پاکستان به افغانستان برده‌اند.

آژانس خبری فرانسه همچنان با سه عضو دیگر طالبان به نام‎های معلم فدا، محمدالله خان و داکتر خلیل صحبت کرده که به آن‌ها محل اقامت در کندهار داده شده‌است.

عطاالله احمدی درین مورد می‌گوید:

"در شورای صلح از ولایت کندهار یا از لوی کندهار افراد خیلی مهم اند. این تأثیر مثبت خواهد داشت و خدا کند آن‌ها بیایند و ما موفق شویم که آن‌ها با شورای صلح یکجا شوند. انشالله این‌کار در تمام افغانستان به پیش خواهد رفت."

طالبان
طالبان

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار در ماه دسمبر سال گذشته از طالبان خواست به صلح بپیوندند و از حکومت افغانستان نیز تقاضا کرد برای برگشت طالبان تدابیر امنیتی را اتخاذ کند.

تلاش کردیم درین مورد با وی تماس حاصل کنیم ولی نتیجه نداد.

هدف از تلاش‌های جنرال رازق چیست؟

این‌که طالبان خسته از جنگ را به کندهار بیاورد؟

و آیا این تلاش‌های وی موثر تمام خواهد شد؟

حکمت الله اعظمی یک تحلیلگر مرکز مطالعات جنگ و صلح افغانستان در این مورد می‌گوید:

"جنرال رازق می‌خواهد به نحوی با طالبان تماس برقرار کند و در بین آن‌ها افراد خود را داشته باشد. این کار نه تنها امنیت او را تأمین کرده می‌تواند بلکه اگر احیاناً روابط وی با دولت خراب شود وی می‌تواند دولت را تحت فشار آورد که گویا با طالبان روابط خوب دارد."

ولی تلاش‌های جنرال رازق در پروسه صلح به این سبب نتیجه داده نمی‌تواند که چهرهای مهم طالبان با وی نیستند و مسئله دیگر این‌که حکومت این رسمیت را به وی نداده‌است که چنین کار را کند.

آژانس خبری فرانسه در حالی خبر برگشت شماری از طالبان به کندهار را منتشر کرده‌است که این گروه مسئولیت حمله اخیر بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ را که ده‌ها کشته بجا گذاشت، به دوش گرفت.

مرکز مطالعات جنگ و صلح در افغانستان می‌گوید که صلح با طالبان زمانی امکان دارد که این گروه مستقلانه وارد گفتگو با دولت شود نه این‌که مذاکرات را از آدرس پاکستان به پیش ببرد.

XS
SM
MD
LG